بلاگ

ILO چیست؟ چه کاربردی دارد؟

ILO یک پورت در تجهیزات سخت افزاری سروهای HP است. این پورت  در عموم سرور های سری ۳۰۰ به بالای این شرکت به صورت پیش فرض وجود دارد و از طریق یک کابل RJ45 به شبکه متصل می شود.

ILO یک IP آدرس به خود می‌گیرد و می توان از راه دور و از طریق شبکه به آن وصل شد. بعد از انجام تنظیمات می‌توان از طریق مرورگر بدون هیچ واسطی به سرور متصل شد و امکاناتی از قبیل دسترسی به BIOS و مدیریت پاور سرور مانند خاموش یا روشن کردن و یا راه‌اندازی مجدد آن را انجام داد. با استفاده از این پورت حتی در مواقعیکه سرور خاموش می‌باشد می توان به سرور متصل شد.

 

کاربرد ILO

همچنین بسیاری امکانات دیگر که بدون دریافت لایسنس پیشرفته می‌توان به صورت رایگان در اختیار داشت به شرح زیر است:

 

  1. ۱٫ امکان استفاده از نسخه‌های ISO موجود در کامپیوتر شما به عنوان درایو محلی سرور (Remote Media Applet)
  2. ۲٫ مشاهده و مرور گزارشات و رخدادهای سخت‌افزاری سرور
  3. مشاهده و مرور وضعیت ماژول‌های مختلف سخت‌افزاری سرور از قبیل RAM یا CPU و…

به صورت پیش فرض چون لایسنس ILO سرور ها استاندارد هستند امکان Virtual KVM غیر فعال میباشد اما امکان Power ON , Power OFF , Hard Reboot در لایسنس استاندارد فعال است .

نمایی از این پورت در تصویر زیر قابل مشاهده می‌باشد.

سرورهای HP دارای یک Information Tag مثل تصویر زیر می باشند.

روی این Tag، دو مورد قابل مشاهده می باشد.

  1. ۱٫ Serial Number که مقابل USE ذکر شده است.
  2. ۲٫ Factory set username & password که مقابل ILOUSE و Password نوشته شده است.

پس از اتصال کانکتور شبکه، در صورتی که شبکه شما از سرویس DHCP استفاده میکند، بررسی لیست دارندگان IP میتواند به شما در پیدا نمودن IP اعطا شده به ILO کمک نماید. نام کاربری پیش فرض Administrator می باشد و لازم به ذکر است که کوچک یا بزرگ بودن حروف ( Case Sensitivity ) در نام کاربری نیز مورد اهمیت می‌باشد و رمز عبور پیش‌فرض نیز بر روی Tag متصل به سرور یاد داشت شده است. Tag مذکور در سرور های تا نسل پنجم ( G5 ) به صورت یک برگه کاغذی به بدنه سرور متصل میباشد و در سرور های نسل ششم به بعد ( G6/G7 ) در قالب یک فریم پلاستیکی و به صورت کشویی در پنل جلویی ( Front Panel ) سرور در دسترس می باشد.

 

تنظیمات ILO

جهت پیکربندی تنظیمات iLO نیز نیاز است کابل شبکه به ILOمتصل باشد و سرور را مجدد راه اندازی کنید و در اغلب موارد با کلید F8 امکان ورود به  محیط تنظیمات مقدور است. سپس در بخش Network ابتدا DHCP را غیرفعال کنید و تنظیمات ip را بصورت دستی انجام دهید. سپس می توانید یک user جدید ایجاد کنید و یا پسورد را تغییر دهید و تنظیمات را ذخیره کنید.

ورژن ILO که بر روی نسل های مختلف سرور های اچ پی کار می کنند ، با یکدیگر مختلف می‌باشند . بعنوان نمونه تنظیمات در ilo2  در این لینک ذکر شده است.

 

نحوه دسترسی به ILO

پس از انجام تنظیمات در مرورگر Internet Explorer آدرس ip  اتصال به ilo را وارد کنید.

توجه داشته باشید Ip ILO را از طریق قسمت  internet option به لیست Trusted site  اضافه نموده باشید.   از قسمت TOOLS  گزینه  Internet Option را انتخاب کنید. در سربرگ   Security گزینه  Trusted Site را انتخاب کنید. در صفحه باز شده آدرس http://ip را درج و دکمه Add را انتخاب کنید. سپس تغییرات را ذخیره کنید.

 

 

User و pass ای که در موقع انجام تنظیمات ثبت نموده اید را وارد کنید.

 

صفحه مدیریت برای شما باز می شود.

تنظیمات ILO

البته با توجه به ورژن ILO که بر روی نسل های مختلف سرور های اچ پی کار می کنند ، با یکدیگر مختلف می‌باشند.

از قسمت Power Control Options می توانید سرور را روشن، خاموش یا راه اندازی مجدد reset نمائید.

از قسمت Monitoring Sensors می توانید وضعیت سخت افزار سرور را بررسی کنید.

به صورت پیش فرض چون لایسنس ILO سرور ها استاندارد هستند امکان Virtual KVM غیر فعال می‌باشد اما اگر لایسنس فعال باشد می توانید از قسمت Virtual KVM/Media به سرور متصل شوید.

البته  احتمالا نیاز به اضافه نمودن ادرس ip در لیست سفید JAVA دارید. بدین منظور وارد کنترل پنل شده java  را انتخاب کنید.

در سربرگ Security نیز Edit site list را انتخاب کنید.درصفحه باز شده آدرس http://ip را مانند تصویر زیر  درج و دکمه Add را انتخاب و تغییرات را ذخیره کنید.

 

تنظیمات پورت ILO

 

حال اگر بر روی گزینه Virtual KVM/Media کلیک کنید به سرور می توانید متصل شوید.

 

پیکربندی ILO

نوشته ILO چیست؟ چه کاربردی دارد؟ اولین بار در ایران سرور پدیدار شد.

گردآوری توسط ایده طلایی

بررسی اپلیکیشن نشان؛ یک مسیریاب بومی

چه بخواهیم و چه نخواهیم،

این روزها مسیریاب‌هایی مثل ویز و گوگل مپس طرفداران زیادی میان کاربران ایرانی دارند و معدود تلاش‌هایی که تا امروز برای ساخت نمونه‌های بومی انجام گرفته حقیقتا از نظر کیفی فرسنگ‌ها با این دو محصول فاصله داشته است.

رابط کاربری نشان از اپ‌های خارجی کپی‌برداری نشده و این نکته خوب و امیدوارکننده ای است. هر چند ظاهر اپ می‌توانست با داشتن یک تم رنگ‌آمیزی معین و آیتم‌های مدرن‌تر، جذاب‌تر از وضعیت فعلی باشد.

در این شرایط سؤالی برای همه ما مطرح می‌شود: آیا بالاخره روزی می‌رسد که یک مسیریاب وطنی از نظر کمی و کیفی پاسخگوی تمام نیازهایمان باشد؟ محصولی که با خیال راحت به آن اعتماد کنیم و سرویس‌های خارجی را به نفعش کنار بگذاریم؟

«مسیریاب دال» که سال گذشته به بررسی آن پرداختیم نه تنها در این کار موفق نبود، بلکه درس بزرگی برای توسعه‌دهندگان شد تا بدانند تبلیغات وسیع و شعارهای سنگینی مثل «ویز ایرانی» کار به جایی پیش نمی‌برد؛ بلکه این «کیفیت» محصول است که موفقیت آن را در بازار رقم می‌زند.

اما حالا بعد از تجربه نه چندان مطلوب دال، نوبت به مسیریاب بومی دیگری به نام «نشان» رسیده که بر خلاف رقیبش این بار با سرمایه‌گذار خصوصی و بدون شعارهای اغراق‌آمیز تلاش کرده که شانس خود را برای مقبول مردم واقع شدن به عنوان یک «مسیریاب قابل اعتماد»، امتحان کند. اما چقدر در این کار موفق بوده؟ این سؤالی است که تلاش داریم تا پایان این بررسی به پاسخ آن برسیم.

اپلیکیشن نقشه و مسیریاب نشان بر خلاف رقبا از نقشه‌های گوگل استفاده نکرده و ترجیح داده که با شخصی‌سازی نقشه‌های متن‌باز OSM، برای به‌روزرسانی اطلاعات به گوگل وابسته نباشد. همین موضوع هم به نقطه عطفی برای نشان تبدیل شده تا با دست باز تر قابلیت‌هایی را در اختیار کاربر بگذارد که محصولات ایرانی دیگر نتوانسته بودند.

نمایش محدوده «طرح‌ ترافیک» و «طرح زوج‌و‌فرد» و تنظیم مسیریابی با آن‌ها یکی از این قابلیت‌هاست؛ چیزی که وجودش در تمام مسیریاب‌های ایرانی احساس می‌شد که خوشبختانه نشان برای اولین بار در اختیارمان قرار داد. اپلیکیشن با توجه به طرح ترافیک در شهرهای تهران، مشهد و اصفهان ممکن است مسیرهای متفاوتی را به شما پیشنهاد بدهد تا در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون تخلف به مقصد برسید.

در حال مسیریابی:

وقتی که در حال مسیریابی هستید، ترافیک مسیر به طور لحظه‌ای تغییر می‌کند و در صورت تغییر جهت یا ورود به خیابان اشتباهی هم نشان به طور خودکار مسیر جایگزین را به شما پیشنهاد می‌دهد. از بازخورد کاربرانی که نشان را استفاده کرده‌اند هم می‌توان متوجه شد که اپلیکیشن در کلانشهرها و خیابان‌های اصلی تا حالا عملکرد خوب و قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته است.

اپلیکیشن نشان

با وجود حالت روز و شب اتوماتیک و مسیریابی خوب در خیابان‌‌های اصلی، در مجموع تجربه کاربری قابل قبولی در نشان خواهید داشت.

اما گاهی برای مسیریابی در کوچه پس کوچه‌های شهرو خیابان‌های فرعی به مشکلات عجیبی برخورد می‌کنید. به عنوان مثال وقتی برای اولین بار مشغول تست نشان در کرج بودم، اپلیکیشن با اصرار عجیبی تلاش داشت که من را از یک کوچه بن بست به مقصدم برساند! البته در تست‌های بعدی و انتخاب مسیر جایگزین با چنین مشکلی برخورد نداشتم، اما با بررسی های بیشتر به این نتیجه رسیدم که نشان ایرانی، هنوز مثل ویز خارجی کوچه پس کوچه‌های شهرم را مثل کف دست بلد نیست.

نشان در خیابان‌های اصلی نسبت به کوچه پس کوچه‌ها عملکرد بهتری دارد

هر چند تحت این شرایط خوشبختانه قابلیتی در نشان می‌بینید که به داد این مشکلات می‌رسد: گزارش خطا توسط کاربران. هر جای مسیر که با اشتباهی مواجه شدید می‌توانید گزارش آن را به توسعه‌دهندگان بدهید تا در اسرع وقت مشکل را برطرف کنند. این خصوصیت برای گزارش حضور پلیس، دوربین کنترل سرعت و تصادف در مسیر هم کاربرد دارد که جزو قابلیت‌های خوب مسیریاب نشان محسوب می‌شوند؛ خصوصیاتی که در مقایسه با ویز با دقت قابل قبولیدر این اپ وطنی پیاده شده‌اند و می‌توانند در شهرهای شلوغ بسیار مفید باشند.

اما نشان با این که در مسیریابی عملکرد قابل قبولی دارد، گاهی به خاطر سرعت پایین آپدیت نقشه دچار مشکل‌ می‌شود. به عنوان مثال یکی از ضعف‌هایی که به آن بر می‌خورید، سرعت رفرش پایین نشانگر جهت‌یابی است. شاید بارها اتفاق بیفتد که وارد یک خیابان شوید اما نشانگر جهت‌یابی هنوز سر پیچ گیر کرده باشد و این روی تجربه کاربری‌تان اثر منفی خواهد داشت.

ویژگی رقابتی اپلیکیشن نشان:

نشان با راهنمای صوتی تلاش کرده تا حدی این ضعف را بپوشاند. انصافا این خصوصیت کارش را بدون نقص انجام می‌دهد و با جملات شفاف و فارسی سلیس، اجازه نمی‌دهد وارد مسیر اشتباهی بشوید. در حال حاضر هم می‌توانید دو صدای زن و مرد را برای راهنمای صوتی انتخاب کنید.

نشان گاهی برای مسیریابی در کوچه پس کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی به طور عجیبی سرگردان می‌شود.

اگر چه راهنماهای صوتی کارشان را به درستی انجام می‌دهند، اما صدای سرد و رباتی و لهجه عجیب آن‌ها (خصوصا صدای خانم) ممکن است در درازمدت برایتان آزاردهنده شود و ترجیح بدهید که بدون صدا و فقط از روی نقشه به مسیریابی‌تان ادامه دهید. امیدواریم در آپدیت‌های بعدی توسعه‌دهندگان برای بهبود این موضوع چاره‌ای بیندیشند.

گزارش حضور پلیس، دوربین کنترل سرعت و تصادف در مسیر قابلیت‌هایی هستند که در نشان می‌بینید

تا وقتی خودتان نشان را در شهر تست نکنید، توضیحات ما فایده‌ چندانی ندارد چرا که عمده پیشرفت مسیریاب‌ها در گرو آن است که چند نفر از آن استفاده‌ کرده و با آن تعامل دارند. بنابراین صرفا جمع‌بندی مختصری از مزایا و معایب آشکار مسیریاب نشان خواهیم داشت.

شکی نیست که نشان حداقل‌های یک مسیریاب استاندارد را رعایت کرده، و با داشتن قابلیت‌هایی مثل نمایش محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد، نمایش دوربین کنترل سرعت و تصادف در جاده، امکان تعامل و گزارش کاربران و تخمین‌های زمانی درست برای مقصد در برابر سایر رقبا عملکرد بهتری از خود به نمایش گذاشته. میانگین امتیاز ۴٫۶ در کافه‌بازار هم مهر تأییدی است که نشان نسبت به مسیریاب‌های دیگر در جلب رضایت کاربر موفق‌تر بوده است.

اما نمی‌توان کتمان کرد که اپلیکیشن هنوز در مسیریابی شهرهای کوچک و خیابان‌های فرعی و البته سرعت رفرش ضعف‌های آشکاری دارد. تنظیمات اپلیکیشن هم می‌توانست کمی پر و پیمان تر از وضعیت فعلی باشد و تنظیمات شخصی‌سازی بیشتری در اختیار کاربر قرار بدهد و تمام این مسائل، دست به دست هم داده‌اند تا هنوز نتوانیم مسیریاب نشان را جانشین قابل اتکایی برای نمونه‌های خارجی بدانیم.

مسیریابی با توجه به محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک، و دو صدای زن و مرد برای راهنمایی صوتی از امکانات مسیریاب نشان به شمار می‌آیند.

گفتگو:

با این وجود «امیر جبلی»، مدیر محصول نشان در دفاع از این اپ علت پیشرفت کند مسیریاب‌های ایرانی را نه در ضعف فنی بلکه در مسائل دیگری می‌بیند و می‌گوید:

«اپلیکیشن‌های مسیریاب در ایران موضوع جدیدی هستند و برای بسیاری ناآشنا، و عمر آن‌هایی که در حال حاضر مشغول فعالیتند به چند ماه هم نمی‌رسد. فکر می‌کنم علت اصلی این که مسیریاب‌های داخلی به جایگاه واقعی خود دست نیافته‌اند همین باشد، و گرنه ما امکاناتی مثل پوشش طرح ترافیک و طرح زوج و فرد را در نشان ارائه دادیم که حتی در ویز و گوگل‌مپس هم نمی بینید. البته مانع دیگری که پیش روی ماست، بحث تبلیغات است که به خاطر اتکا به سرمایه‌گذار خصوصی توانایی تبلیغات چند صد میلیون تومانی در تلویزیون و رسانه‌ها را نداریم».

جبلی البته به بهبود اوضاع امیدوار است و در ادامه صحبت‌هایش از برنامه‌های آینده مسیریاب نشان و قابلیت‌های جدید در نسخه‌های بعدی خبر می‌دهد:

«مسیریابی سر راست قابلیتی است که در آینده برای کاربرانی که تمایل دارند بیشتر از خیابان‌های اصلی تردد کنند، منتشر می‌شود. در این نوع مسیریابی ممکن است کاربر کمی بیشتر در سفر باشد ولی تا حد امکان از ورود به کوچه‌ پس کوچه‌ها اجتناب می‌شود. مورد بعدی هم اپلیکیشن iOS نشان است که در دستور کار شرکت قرار دارد».

نتیجه گیری:

در هر صورت امیدواریم که هر چه سریع‌تر شاهد بهبود عملکرد نشان در مسیریابی و رقابت بهتر این اپ با نمونه‌های خارجی باشیم. واضح است که مسیر رسیدن به این هدف مسیر کوتاهی نیست، هنوز اشکالات زیادی وجود دارند و مسیریاب‌های بومی هنوز به سطحی از پختگی نرسیده اند که قاطعانه اپ‌هایی مثل ویز یا گوگل‌مپس را کنار بگذاریم.

بنابراین با تمام این اوصاف و برای جمع‌بندی صحبت‌ها، در پاسخ به پرسش مطرح شده در مقدمه در مورد نشان، فعلا به گفتن یک «هنوز نه» بسنده می‌کنیم و چشم انتظار عملکرد بهتر و پخته تر این اپلیکیشن و مسیریاب‌های ایرانی دیگر در آینده خواهیم بود. مطمئنا به لطف جمع‌سپاری و کسب تجربه بیشتر توسط توسعه‌دهندگان، کیفیت این محصولات به مرور زمان ارتقاء خواهد یافت.

  • نقشه و مسیریاب نشان
  • قیمت: رایگان
  • سازنده: نشان نقشه‌ی شهرهای ایران
  • سیستم عامل: اندروید
  • حجم: ۲۷٫۷ مگابایت

نوشته بررسی اپلیکیشن نشان؛ یک مسیریاب بومی اولین بار در دیجیاتو پدیدار شد.

گردآوری توسط ایده طلایی

هر آنچه از کنفرانس گوگل I/O امسال انتظار داریم

تنها دو روز به برگزاری کنفرانس گوگل I/O در «آمفی تئاتر شورلاین» باقی مانده و انتظار می رود طی آن محصولات و سرویس های جدید و برنامه های این کمپانی برای توسعه دهندگان مطرح شوند. اگرچه گوگل همیشه جایی برای سورپرایز مخاطبان باقی می گذارد اما در ادامه به برخی از سرویس هایی که احتمالا در این رویداد معرفی یا بهینه سازی شوند، پرداخته ایم.

اندروید پی

از آنجایی که قبلا تصاویری از این سیستم عامل منتشر شده، احتمالا در رویداد مذکور شاهد رونمایی از دومین پیش نمایش توسعه دهندگان باشیم.

بر اساس تصاویر فاش شده در اندروید بعدی با یک نوار ناوبری جدید مواجه خواهیم بود که گوگل در آن جای دکمه خانه همیشگی را با یک آیکن کپسول مانند تعویض کرده است.اندروید پیبه نظر می‌رسد که دکمه Recents (اپلیکیشن‌های اخیرا باز شده) در سیستم ناوبری جدید اندروید P حذف شده و برای دسترسی به اپ‌های اخیر لازم است که روی آیکن کپسول مانند سوایپ کنید. با نگه داشتن انگشت روی کلید هوم نیز، اسیستنت فعال خواهد شد.

از دیگر بهینه سازی های مورد انتظار می توان به ارتقای امنیت، مصرف شارژ و مدیریت فرایندهای اجرا شده در پس زمینه اشاره کرد.

گوگل لنز

به لطف تبلیغات ال جی برای G7 ThinQ می دانیم که گوگل لنز ۲ در راه است. این قابلیت که در I/O سال گذشته معرفی شد، ابزار جستجوی مجازی است که با اسکن کردن اشیاء از طریق دوربین موبایل اطلاعات مرتبط به آن را در اختیار کاربر قرار می دهد.

به روزرسانی این سرویس می تواند قابلیت ها و پیچیدگی های آن را افزایش داده و در راستای رقابت با اپل به گوگل کمک کند.

واقعیت مجازی و افزوده

گوگل سال گذشته از برنامه های خود برای توسعه هدست واقعیت مجازی مستقل خبر داده بود که به معرفی Mirage Solo منجر شد.گوگل I/Oاین کمپانی امسال هم برنامه های مشابهی در دست دارد اما احتمالا بیشتر روی قابلیت های واقعیت افزوده در موبایل تمرکز شود.

در جریان کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۸، گوگل بالاخره ARCore را به دست عموم رساند و ممکن است شاهد به روزرسانی هایی در این پلتفرم باشیم.

کروم

اپل در رویداد آموزش محور خود از محصولاتی مناسب برای دانش آموزان رونمایی کرد و حالا نوبت گوگل است که با نمایش سرویس های جدید نشان دهد هنوز کروم بوک حرف اول را می زند.

از سوی دیگر پس از رونمایی ایسر از نخستین تبلت مجهز  به Chrome OS با عنوان «کروم بوک تب ۱۰»، انتظار می رود که در این رویداد موج جدیدی از تبلت های بهره مند از این سیستم عامل معرفی شوند.

گوگل هوم

در رویداد CES نمایشگرهای لمسی مجهز به گوگل اسیستنت رونمایی شدند و بعید نیست در  I/O امسال شاهد تغییراتی در زمینه لوازم دیجیتالی باشیم. یکی از به روزرسانی احتمالی در این زمینه اضافه شدن نمایشگر به دستگاه های هوم است.

نوشته هر آنچه از کنفرانس گوگل I/O امسال انتظار داریم اولین بار در دیجیاتو پدیدار شد.

گردآوری توسط ایده طلایی

گزارش سال ۹۶ کافه‌ بازار منتشر شد؛ افزایش قابل توجه درآمد بازی و برنامه‌ها

در ایران موسسه آماری مستقل در زمینه آی.تی وجود ندارد و همین مسئله ارزش گزارش‌هایی که شرکت‌های حوزه فناوری به شکل فصلی یا سالیانه ارائه می‌دهند را دوچندان می‌کند. کافه بازار که در هر فصل گزارشی را از وضعیت کاربران و شاخص‌های مختلف صنعت تولید اپلکیشن ارائه می‌دهد، اکنون گزارش جامع خود برای سال ۹۶ را منتشر کرده که سرشار از اطلاعات طلایی برای افرادی است که مایل به فعالیت در حوزه تولید اپلیکیشن‌ هستند.

کافه بازار در این گزارش تعداد کاربران خود را ۳۶ میلیون ذکر می‌کند. این در حالیست که ۲۹ میلیون حساب کاربری در کافه بازار ثبت شده و این شرکت خبر می‌دهد که به شکل ماهانه، ۲۹ میلیون کاربر در این پلتفرم فعالیت دارند. تعداد کاربران فعال روزانه نیز بیش از ۵.۳ میلیون ذکر شده است.

در سال ۹۶ تعداد دانلود یا به‌روز رسانی اپلیکیشن‌ها بیش از ۱.۶ میلیارد بار بوده است. اما نکته جالب در مورد خرید برنامه‌ها و بازی‌ها از کافه بازار و رشد قابل توجه آنهاست. بر اساس همین گزارش، در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، درآمد بازی‌های ایرانی رشدی ۹۴ درصدی داشته است. برنامه‌های ایرانی هم در همین بازه زمانی، رشد ۶۴ درصدی را تجربه کرده‌اند. این در حالیست که تعداد تراکنش‌های بازی‌ها و برنامه‌های ایرانی به ترتیب ۲۲ و ۱۸ درصد افزایش داشته‌اند.

لیست نصب‌شده‌ترین اپلیکیشن‌های ایرانی در کافه بازار برای سال ۹۶. در این مارکت اندرویدی، محصول دیگر هلدینگ هزاردستان یعنی «دیوار» در صدر جدول ایستاده است.

لیست نصب‌شده‌ترین بازی‌های ایرانی در کافه بازار برای سال ۹۶.

تعداد اپلیکیشن‌های موجود در این مارکت اندرویدی نیز از مرز ۱۵۱ هزار برنامه و بازی عبور کرده. از سوی دیگر ۲۳ هزار تیم توسعه‌ دهنده در سال ۹۶ با کافه بازار همکاری داشته‌اند که مجموع درآمد آنها بیشتر از ۱۸۰ میلیارد تومان تا پایان سال گذشته بوده است.

کافه بازار اکنون در حالی میزبان ۱۵۱ هزار اپلیکیشن است که در سال ۹۲، تعداد اپلیکیشن‌هایش حدود ۵ هزار عدد بوده است. این مارکت در سال‌های اخیر موفق شده رشد قابل توجهی در این زمینه داشته باشد و در سال ۹۳، تعداد برنامه‌های خود را به مرز ۲۰ هزار برساند. در سال ۹۴ این تعداد به بیشتر از ۵۵ هزار عدد می‌رسد و در سال ۹۵ مرز ۱۰۰ هزار اپلیکیشن را رد می‌کند.

برخلاف گزارش‌های فصلی، در گزارش سالیانه کافه بازار خبری از موبایل‌های اندرویدی محبوب کاربران نیست. با این حال در گزارشی که کافه بازار از زمستان ۹۶ ارائه داده بود، سامسونگ با ۵۳ درصد و هواوی با حدود ۳۳ درصد، انتخاب‌های اول کاربران ایرانیِ این پلتفرم بودند.

نوشته گزارش سال ۹۶ کافه‌ بازار منتشر شد؛ افزایش قابل توجه درآمد بازی و برنامه‌ها اولین بار در دیجیاتو پدیدار شد.

گردآوری توسط ایده طلایی

بررسی بازی Kirby Star Allies ؛ دشمنت را قورت بده

کربی ۲۵ سال است که مهمان کنسول‌های بازی نینتندو شده و در این مدت طولانی تبدیل به یک برند محبوب این کمپانی شده، سازنده و خالق این موجود بامزه صورتی رنگ سالها بعد از ساخت کربی، سری بازی Super Mario Smash را ساخت تا ثابت کند خلاقیت و ایده‌پردازی از سرتاپایش می‌ریزد. (احتمالا دلیل اینکه کربی هم در این بازی به طرز عجیب و غریبی قویست همین پارتی بازی سازنده باشد) کنسول نینتندو سوییچ تا امروز میزبان هیچ بازی از سری کربی نشده و حالا Kirby Star Allies برای آن عرضه شده، آیا نینتندو بازهم شاهکار آفریده یا نه، کربی به عقب برگشته است؟

  • سازنده: HAL Laboratory
  • ناشر: Nintendo
  • پلتفرم ها: نینتندو سوییچ
  • پلتفرم بررسی: نینتندو سوییچ

بازی Kirby Star Allies

قبل از اینکه درباره Kirby Star Allies بدانیم لازم می‌دانم نکاتی را درباره این شخصیت بیان کنم تا اگر این اولین بار است که سراغ نسخه‌ای از فرنچایز کربی می‌روید، مطلع و آگاه باشید. کربی (که اول قرار بود اسمش POPOPO باشد) اساسا برای این ساخته شد که کودکان کم سن و سال‌تر و گیمرهای Casual را به سمت خود بکشاند، طراحی ساده و بی‌شیله‌پیله خود کاراکتر کربی گواه این ادعاست.

بازی Kirby Star Allies

محبوبیت کربی در دنیا به حدیست که مثلا آلمانی‌های فن نینتندو یک سری کمیک به نام Detective Kirby (کارآگاه کربی) منتشر کرده‌اند که در آن المان داستان‌های بزرگسالانه همچون سیگار کشیدن کربی، معشوقه داشتنش و قتل و جنایت هم هست!

اگر بازی‌های ماریو و زلدا را تجربه کرده باشید احتمالا با من هم عقیده‌اید که این دو سری بر خلاف ظاهر گول‌زننده‌شان برای بچه‌های سنین کم بازی‌های چالشی و سختی هستند. فی‌الواقع عمدتا بازی‌های ماریو در آخرین مراحل خود حقیقتا دهان صاف می‌نماید و کار هر کودکی نیست که بنشیند و آن را تمام کند. اما کربی ساخته شد تا این قوانین را بشکند و گیم‌پلی ساده‌ای را هم برای تحقق این امر در نظر گرفت که در وهله اول کمی ترسناک به نظر می‌رسد: دشمنانت را بخور و آنها را به صورت ستاره به سمت بقیه دشمنان تف کن!

بازی Kirby Star Allies

بازی زلدا برای کنسول گیم‌بوی در سال ۱۹۹۳ یک دشمن پنهان داشت که او را همانند جاروبرقی به سمت خود می‌کشید. این دشمن همانا کربی خودمان بود!

در نسخه‌های بعدی اما قابلیت‌های دیگری برای کربی در نظر گرفته شد (با توجه به محبوبیت فوق‌العاده‌ای که به دست آورد) تا بازی دیگر فقط و فقط برای کودکان نکات جذابی نداشته باشد و خلاقیت‌های دیوانه‌وار نینتندو هم به آن تزریق شود.

بازی Kirby Star Allies

از نسخه دوم به بعد کربی توانست با قورت دادن دشمنان، قابلیت‌های آنها را کاپی‌کاری! کند و بتواند ویژگی‌های مختلفی به دست آورد که در طول مراحل برای حل پازل‌های مختلف به درد می‌خورد. عمده مسیر زندگانی کربی در این ربع قرنی که از عمر فرنچایز می‌گذرد، کنسول‌های دستی نینتندو همچون گیم‌بوی و نینتندو‌ دی‌اس بوده و پاتوق کربی به نوبه‌ای در این کنسول‌هاست.

بازی Kirby Star Allies

سری انیمه ۱۰۰ قسمتی Kirby: Right Back at Ya! بر اساس این فرنچایز ساخته شده و برخلاف عناوین کارتونی ماریو و زلدا، بین طرفداران بسیار محبوب است و انصافا خوب از آب در آمده

نینتندو سوییچ (که هنوز هم نمی‌دانم آن را کنسول دستی بنامم یا خانگی!) آخرین ایستگاه کربی بعد از ساخت دو سه عنوان نه‌چندان جالب سالیان اخیر خود روی کنسول دستی سه بعدی نینتندو بوده و طرفداران انتظار یک بازی فوق‌العاده همچون سال‌های طلایی را از آن می‌کشند.

بازی Kirby Star Allies

Kirby Star Allies در حقیقت مخلوطی از تعداد زیادی از المان‌ها و ویژگ‌های خوب نسخه‌های قبلی این سری است و با افزودن چاشنی‌های جدیدی سعی داشته تا بازی را ترو‌تازه نگه دارد. بازی‌جدید من را بیش از اندازه یاد عنوان Super Mario 3D Wolrd انداخته که آنهم همچون کربی جدید، تمرکز ویژه‌ای روی گیم‌پلی چند نفره داشت و بازی به صورت انفرادی عملا بی‌مزه بود؛ البته این شباهت تا اندازه‌ایست و باید اعتراف کنم که آن نسخه سوپرماریو عنوانی چالشی‌تر و همگانی‌تر حساب می‌شد و از این حیث برتری نسبی نسبت به بازی کنونی کربی داشت.

بازی Kirby Star Allies

قابلیت ترکیب قدرت‌ها نوآورانه‌ترین قسمت بازی به حساب می‌آید که در نسخه‌های قبلی کربی اصلا وجود نداشت

در Kirby Star Allies همچون عنوان Return To Dreamland کنسول Wii بازهم بازی به حالت چند نفره برگشته و این مساله باعث شده که بازی حالتی Party Gameتر پیدا کند. داستان بازی یک قصه ساده است که در آن شی‌ای همانند قلب از آسمان‌ها به زمین می‌افتد و دست هرکس که می‌رسد به او خلق و خوی شیطانی و قدرتی مضاعف می‌بخشد. البته قصه به‌ظاهر ساده کربی در اواخر بازی اوج می‌گیرد و می‌توانم به جرات بگویم پایان‌بندی بازی دهان گیمر را باز نگه می‌دارد به‌طوری که همان لحظه خطاب به نینتندو می‌پرسد: خب لامصب چرا به کل بازی چنین هویت باحالی نبخشیدی!

بازی Kirby Star Allies

بازی برپایه همکاری نوشته و بنا شده است

کربی در این بازی هم می‌تواند کاپی‌کاری کند و از آن بهتر دو قابلیت جدیدیست که به شخصه در بازی‌های قبلی آنها را سراغ ندارم: دوست شدن با دشمنان و ترکیب اسلحه‌ها. کربی حالا می‌تواند با پرتاب قلب به سمت برخی دشمنان آنها را جزو یاران خود کند (حالا عنوان پسوند بازی یعنی Star Allies‌ مفهوم‌دار شد!) که تعدادشان به همراه کربی به چهار نفر می‌رسد. این چهار نفر متشکل از ویژگی‌ها و Abilitiyهای مختلفی هستند که برخی از آنها از بازی‌های قبلی سری سرچشمه گرفته‌اند و موارد معدودی هم کاملا جدید برای Kirby Star Allies طراحی شده‌اند.

بازی Kirby Star Allies

با نگه داشتن آنالوگ به سمت بالا به یاران خود فرمان می‌دهید که قدرت‌هایشان را با یکدیگر ترکیب کنند و این ترکیب قدرت می‌تواند یا منجر به یک ضربه جانانه به سمت دشمن شود و یا اسلحه‌ها را بسیار قوی‌تر کند، به عنوان مثال دوستی با قدرت آتش می‌تواند زبانه شعله خود را به یار دیگری که شمشیر دارد ترکیب کند و شمشیر مذکور تبدیل به یک اسلحه شعله‌ور با قدرت تخریب‌پذیری بالاتری شود.

بازی Kirby Star Allies

از این صحنه‌های نوستالژیک زیاد در بازی می‌بینید و حتی می‌توان گفت که زیاد می‌شنوید

ترکیب قدرت‌ها باعث شده تا بیش از ۳۰ قدرتی که در بازی حضور دارند، بازهم متنوع‌تر شوند و از همین رو کمتر پیش می‌آید که نسبت به یک ویژگی احساس تکراری بودن دست پیدا کنید، اساسا این یکی از ایرادات جزیی بازی (که چند سطر پایین‌تر به‌طور مفصل این ایرادات را واکاوی خواهیم کرد) است که به‌خاطر مراحل کوتاه خود نمی‌تواند بسیاری از پتانسیل‌های نهان در گیم‌پلی خود (من جمله همین ترکیب اسلحه‌ها با یکدیگر) را نشان دهد. در ضمن ترکیب شدن قدرت‌ها صرفا برای مبارازت نیست و در بسیاری از موارد برای حل پازل‌ها و معماها ضروریست.

بازی Kirby Star Allies

شخصیت متانایت بعد از کربی، محبوبترین کارکتر این سری (و البته مرموزترین آنهاست)

اگر بازی را تک نفره انجام دهید، کنترل سه یارتان را هوش مصنوعی بازی برعهده خواهد گرفت که در کمال شگفتی باید گفت که هوش واقعا خوبیست! یارانتان خودبه‌خود اگر قابلیتی داشته باشند که منجر به حل معمایی شوند، این کار را اتوماتیک انجام داده و یا در طول مبارزات اگر شما هیچ‌کاری هم نکنید این یاران وفادار همه دشمنان را قلع و قمع می‌کنند. البته در برخی مراحل پلتفرمینگ (سکوبازی) کمی عقب مانده می‌شوند و دقیقا مسیری که شما می‌روید را دنبال می‌کنند که گاهی باعث می‌شود به در و دیوار بخورند و از شما جا بمانند.

بازی Kirby Star Allies

در مراحل بالاتر، بازی واقعا حماسی‌ می‌شود

بازی Kirby Star Allies بسیار آسان است و هیچ مرحله‌ای نیست که در تمام کردن آن دچار مشکل شوید، چالش اصلی مرحله‌های بازی پیدا کردن تکه‌های پازل و آیتم‌های مختلفیست که پنهان شده‌اند و راستش را بخواهید در یک دور تمام کردن به شخصه به بیش از ۷۰ درصد آنها دست پیدا کردم، آنهم بدون آنکه قصد داشته باشم سوراخ سمبه‌های بازی را بگردم. مردن در بازی کار بسیار سختیست و کم پیش م‌آید که خونتان تمام شود، یارانتان هم اگر بمیرند می‌توانید با نگه داشتن دکمه X آنها را سر سه‌سوت احیا کنید.

بازی Kirby Star Allies

شاید بیراه باشد تا به آسان بودن بازی گیر داد چرا که اساسا همانطور که در آغاز سخن گفته شد، کربی برای گیمرهای کم‌سن‌وسال‌تر است ولی این مشکل شاید می‌شد با گذاشتن درجه سختی بازی حل شود. البته بازی بخش Hard هم دارد که جداگانه در قسمتی خارج از Story Mode تعریف شده و بدی کار اینجاست که صرفا به مبارزه با Boss Fightها اختصاص دارد و نه خود مراحل.

بازی Kirby Star Allies

علی ایها‌الحال اگر دوست داشتید کمی چالش به دندان بکشید، بازی کردن بخش ULTIMATE CHOICE شدیدا توصیه می‌شود. (این بخش هم مثل اکثر ویژگی‌های بازی وامدار قسمت Arena در نسخه سوپرآلترا استار بازی برای کنسول دستی گیم بوی است)

بازی Kirby Star Allies

آسان بودن بازی یک طرف و کند بودن آن در برخی مواقع به خصوص وقتی روی دوپای مبارک راه می‌روید یک طرف! سیستم دویدن در بازی Kirby Star Allies نامانوس است و قدم زدن سلانه سلانه کربی (و البته با اقتدار بامزه همیشگی‌اش) در برخی مراحل کفرتان را در می‌آورد. این مشکل در نبرد با باس‌ها برعکس شده و یارانتان اگر توسط هوش مصنوعی کنترل شوند، آنقدر جان‌فشان‌وار و انتحاری دائما به غول بازی حمله می‌کنند که شما گیج می‌شوید و بارها پیش می‌آید که خودتان را در صفحه بازی (به‌خصوص اگر در تلویزیون بازی کنید) گم کنید.

بازی Kirby Star Allies

قطار کربی و دوستان

بازی شامل ۴ دنیاست که دنیای چهارم به بزرگی هر سه دنیای اولیست ولی بازهم کوتاه بوده و فقدان چند دنیای دیگر به شدت حس می‌شود. تمام کردن بخش داستانی بازی نهایت ۶ الی ۷ ساعت طول می‌کشد و صد در صد کردن بازی (که شامل پیدا کردن تمامی تکه‌های پازل و… است) توجیه خاصی ندارد مگر کرم کربی بودن! دنیاهای بازی هم رازهای کوچکی در خودشان دارند که با گردش چند دقیقه‌ای بین آنها کشف می‌شوند و عملا به باد رفته‌اند.

بازی Kirby Star Allies

بعد از اتمام بازی یک Mode باز می‌شود که در آن می‌توانید بدون حضور اجباری کربی با چهارتن از کاراکترهای بازی مراحل را پیش بروید و Time Challenge کنید. در این حالت بازهم برخی تکه‌های پازل و یک سری آیتم پنهان شده وجود دارد که در بخش داستانی حضور نداشت و با اینکه تعدادشان زیاد نیست ولی بازهم از هیچی بهتر است. گرچه کلا طراحی مراحل بازی برخلاف سایر آثار اخیر ژانر پلتفرمینگ یک‌جورایی محدود است و به‌نظرم علت این اتفاق تمرکز بیش‌از حد گذاشتن روی بخش چند نفره بوده.

بازی Kirby Star Allies

گرافیک بازی Kirby Star Allies رنگ‌ولعاب‌دار بوده و در زیر پوست طراحی‌های خود بامزگی خاصی وجود دارد که هر انسان نرمال و طبیعی با درجه‌ کمی از احساسات را به‌وجد می‌آورد! مناظر پس‌زمینه بازی با اینکه عمدتا ثابت هستند و کمی توی ذوقتان خواهند زد ولی حس جادویی و خاصی دارند که به‌خاطر رنگ‌آمیزی زیبای آن کاملا به فضای شاد بازی نشسته‌ است.

بازی Kirby Star Allies

موسیقی حاضر در بازی شامل قطعات اصیل و کلاسیک منحصر به بازی‌های کربی است که اکثرشان به‌ بهترین نحو بازسازی شده‌اند و طرفداران قدیمی‌تر را خوشحال می‌کند. برای این دسته از طرفداران بازی سورپرایزهای بزرگتری هم دارد همانند باس‌هایی کلاسیک (درخت سخنگو) و حتی حضور افتخاری برخی کاراکترهای محبوب مثل گویی از Dreamland 3 و یا مارکس از نسخه SuperStar.

بازی Kirby Star Allies

بازی Kirby Star Allies دو دسته مخاطب دارد: یکی کودکان امروز که تازه پای بازی جدیدی از شخصیت کربی نشسته‌اند و یک سری طرفداران قدیمی‌تری که الان سن‌وسالی ازشان گذشته و با کربی خاطرات نوستالژیکی دارند. شاید مثال عجیبی باشد ولی کربی را می‌توان با کلاه‌قرمزی وطنی مقایسه کرد که بزرگ و کوچک پای آن می‌نشیند و هر یک بهانه‌ و دلیل خودش را دارد. بزرگترها به ضعف‌های کلاه‌قرمزی و قسمت‌های خیلی بچه‌گانه آن چشم‌پوشی می‌کنند چونکه به آن ارق دارند و خاطرات کودکی‌شان را با آن ورق زده‌اند.

بازی Kirby Star Allies

کربی هم حال‌وهوایی اینگونه دارد و طرفداران قدیمی‌تر از عیوب آن چشم‌پوشی می‌کنند و برای بچه‌ها واقعا ایده‌آل است و در این وانفسای کمبود گیم مختص سن آنها یک گوهر نایاب به شمار می‌رود، توگویی یادمان رفته که این بچه‌های کوچک هم مخاطب گیم هستند و احتیاج به عناوینی درخور دارند. اما اگر واقع‌بینانه و از دیدگاه یک گیمر بزرگسال‌تر و بدون خاطره قبلی از این سری به Kirby Star Allies نگاه کنیم، نمی‌توان فاقد ایراداتی چون طراحی مراحل ضعیف و کوتاه بودن بازی و همچنین بخشی مشکلات گیم‌پلی به‌ویژه در مبارزات با باس‌فایت‌ها و آسان بودن بیش از حد آن شد.

بازی Kirby Star Allies

در هر حال Kirby Star Allies علی رغم مشکلاتی که دارد، به مثابه ایده‌آل بودن برای مخاطب اصلی‌اش یعنی بچه‌ها یک عنوان خوب حساب می‌شود و درضمن اگر دسته‌جمعی بازی شود، و نه انفرادی و با کمک هوش مصنوعی، به جرات می‌توان گفت که لحظات خوشایند و باحالی را برایتان رقم خواهد زد.

  • گیم‌پلی خلاقانه در کنار حفظ اصالت سری
  • موسیقی‌های زیبا
  • گرافیک کارتونی و درخور بازی
  • کنترل نرم و روان
  • داشتن مینی‌گیم‌های مختلف
  • هوش مصنوعی خوب یاران (هشدار: سعی کنید چند نفره بازی شود!)
  • طراحی مراحل نسبتا ضعیف
  • کوتاه بودن بازی
  • شلوغ بودن بازی در مبارزات
  • آسان بودن بیش از حد بازی
  • کند بودن بازی در برخی صحنه‌ها

نوشته بررسی بازی Kirby Star Allies ؛ دشمنت را قورت بده اولین بار در دیجیاتو پدیدار شد.

 

گردآوری توسط ایده طلایی

هرآنچه از کنفرانس بیلد ۲۰۱۸ مایکروسافت انتظار داریم

مایکروسافت بیلد یا همان کنفرانس سالانه ردموندی ها برای توسعه دهندگان در تاریخ ۷ می ۲۰۱۸ مصادف با ۱۷ام اردیبهشت ماه آغاز می شود و تا ۱۹ام ادامه پیدا می کند.

این رویداد بزرگ که همه ساله بالغ بر ۶۰۰۰ توسعه دهنده را از سرتاسر دنیا گرد هم می آورد در مقر اصلی مایکروسافت واقع در ردموند واشنگتن برگزار می شود و محتوای آن همانطور که از نامش پیداست بیشتر مطلوب دل توسعه دهندگان است.

لذا نمی توان انتظار داشت که در این مراسم از محصولاتی نظیر ویندوز، سرفس یا سخت افزارهای تولیدی این کمپانی خبری به گوش برسد هرچند که در سال های قبل مایکروسافت از این تریبون برای اعلام خبرهای بسیار مهم در رابطه با سیستم عامل محبوب خود استفاده کرد اما بعید به نظر می رسد که امسال شاهد این اتفاق باشیم.

انتظار معرفی سرفس را نداشته باشید

سرفس

مایکروسافت هیچگاه در سال های گذشته محصول قابل توجهی از خانواده سرفس را در این رویداد به مخاطبانش معرفی نکرده و به همین خاطر انتظار می رود که امسال نیز همینطور باشد. در حال حاضر دو عضو رقابتی از این خانواده یعنی سرفس بوک ۲ و سرفس پرو در بازار موجود هستند و هنوز نیاز به معرفی عضو تازه احساس نمی شود. بنابراین بعید به نظر می رسد که تا قبل از پاییز امسال خبر تازه ای در این باره بشنویم.

البته اینکه شرکت ردموندی در جریان این کنفرانس خبرهای دست اولی در رابطه با سرفس های آتی در اختیارمان بگذارد چندان هم دور از ذهن نیست. چه بسا در این رویداد حرف از سرفس فون هم به میان بیاید چراکه توسعه دهندگان به شدت علاقمند هستند در رابطه با این موبایل بیشتر بدانند.

در مورد خود رویداد بیلد باید بگوییم که کنفرانسی به شدت تخصصی برای توسعه دهندگان است و بلیط های شرکت در آن از رقم پایه ۲۵۰۰ دلار به بالا در اختیار علاقمندان قرار می گیرند. با این حال اختصاص دادن بخش اعظمی از زمان این کنفرانس به محصولی که تاثیر چندانی روی کدنویسی توسعه دهندگان برای محصولات مایکروسافت ندارد چندان هم عقلانی به نظر نمی آید.

خبرهای تازه از کدنویسی در راه است

بیلد ۲۰۱۸ مایکروسافت

مایکروسافت دو نطق مجزا را برای بیلد امسال در نظر گرفته؛ نخستین نطق در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ارائه می شود و دومین نطق در ۱۸ام که البته هر دوی آنها نیز راس ساعت ۲۰:۰۰ به وقت تهران آغاز می شوند و انتظار می رود که هر دویشان نیز اغواکننده باشند چراکه مایکروسافت همواره از این فرصت برای معرفی تکنولوژی های جدید یا طرح های مفهومی آینده اش بهره می گیرد. در این رویداد همچنین طبق سنوات گذشته شاهد جلسه کدنویسی زنده خواهیم بود که عموما برای خبرنگاران کسل کننده است.

تمرکز بیشتر روی هوش مصنوعی

در سال های اخیر مایکروسافت به وفور از این تکنولوژی در محصولات خود استفاده کرده است و حالا انتظار می رود که خبرهای تازه ای در رابطه با Windows ML یا پلتفرم یادگیری ماشینی این شرکت که همراه با آپدیت ماه گذشته ویندوز ۱۰ ارائه گردید در جریان کنفرانس بیلد به سمع و نظر حضار برسد.

این پلتفرم به توسعه دهندگان امکان می دهد هوش مصنوعی از پیش آموزش دیده مایکروسافت را در اپ های خود (که به صورت لوکال یا از طریق پلتفرم آژور قابل اجرا هستند) به خدمت بگیرند. Windows ML همچنین می تواند از توان پردازشی ارتقاء یافته GPUها یا واحدهای پردازش گرافیکی کامپیوترها کمک بگیرد.

مایکروسافت تلاش مضاعفی را برای استفاده از هوش مصنوعی در محصولات مصرفی خود به کار گرفته. دستیار مجازی این شرکت به نام کورتانا مرتبا باهوش و باهوش تر می شود. هوش مصنوعی همچنین نقشی کلیدی در اپ ترجمه این کمپانی دارد که حالا حتی به صورت آفلاین نیز کارش را به درستی انجام می دهد.

چت بات مایکروسافت به نام Xiaolce هم حالا با کمک این تکنولوژی بیشتر شبیه به انسان صحبت می کند و دیگر نمی توان آن را کامپیوتری با قابلیت ارائه نتایج جستجو به صورت صوتی دانست.

ویندوز ۱۰ و مایکروسافت گراف

ویندوز ۱۰

قابلیت تایم لاین ویندوز ۱۰ علاوه بر اینکه امکان دنبال کردن فعالیت ها در پی سی را برای کاربران فراهم می نمود بلکه یکسان سازی آنها در اندروید و آیفون را هم میسر کرد. تا به امروز البته کاربران صرفا میتوانستند هیستوری مرورگر اج خود و همچنین اپ های آفیس ۳۶۵ و اندروید را یکسان سازی کنند اما طبق اخباری که اخیرا در این باره منتشر شده میتوان مطمئن بود که قابلیت های تایم لاین به ورای این نقطه خواهد رسید.

بنابراین میتوان انتظار داشت که در جریان کنفرانس بیلد خبرهای بیشتری در این باره منتشر شود ضمن اینکه خواهیم دانست مایکروسافت گراف (که پیشرفت شما را ذخیره سازی میکند) دستخوش چه تغییراتی می گردد. اما جالب ترین بخش احتمالا توضیحاتی است که مایکروسافت در خصوص نحوه تعامل تایم لاین با iOS ارائه می دهد که هم اکنون با محدودیت های زیادی همراه است.

البته پیش بینی می شود که در جریان بیلد ۲۰۱۸ خبرهای بیشتری در رابطه با  قابلیت های احتمالی در دست توسعه برای ویندوز ۱۰ ارائه گردد. اگر خاطرتان باشد مایکروسافت متعهد شده که به صورت مستمر ویندوز ۱۰ را به روز رسانی نماید و دیگر به ارائه آپدیت های سالانه برای آن بسنده نکند. بنابراین می توان امیدوار بود که خبرهای تازه ای در رابطه با Sets ارائه شود؛ همان ویژگی تجربی که به شما امکان می دهد اپلیکیشن ها را در تب ها گشوده و درست مانند مرورگرهای تحت وب از آنها استفاده نمایید.

البته اشاره کنیم که مایکروسافت از زمان رونمایی Sets در سال قبل تا کنون اطلاعات زیادی در رابطه با آن ارائه نکرده اما اگر قرار باشد که توسعه دهندگان آن را در اپ های خود به کار ببرند ضروریست که اطلاعات بیشتری در رابطه با آن در اختیار داشته باشند.

از تکنولوژی واقعیت ترکیبی مایکروسافت چه خبر؟

واقعیت ترکیبی

از سال قبل که مایکروسافت تکنولوژی واقعیت ترکیبی خود را به همراه چندین هدست پشتیبانی کننده از آن (محصول شرکت هایی نظیر اچ پی، ایسر و سامسونگ) معرفی کرد تا به امروز خبر زیادی از این فناوری به دست نیامده و نمیدانیم پیشرفت شرکت ردموندی در این زمینه تا چه اندازه بوده است.

در کنفرانس بیلد، مایکروسافت شانس دیگری پیدا می کند تا توسعه دهندگان را متقاعد به ساختن محتوای اختصاصی براساس این فناوری نماید.

مایکروسافت آژور

با نگاهی به گزارشات مالی اخیر مایکروسافت یک نکته بر همگان روشن می شود: کسب و کار کلاود مایکروسافت در سال های اخیر مرتبا بزرگ و بزرگ تر شده است. بنابراین تردیدی نداشته باشید که این شرکت بخش اعظمی از زمان کنفرانس بیلد را به صحبت در این باره می پردازد تا در حد توانش آژور را برای توسعه دهندگان بهینه سازی نماید.

البته تلاش های مایکروسافت در این زمینه تا حدود زیادی از دید مصرف کنندگان پنهان می ماند و در عوض این برندها و سازمان هستند که از آن منتفع می شوند و می توانند مطمئن باشند که اپلیکیشن ها و سرویس های آنلاین شان بدون کمترین اختلالی در اختیار کاربران قرار می گیرد.

نوشته هرآنچه از کنفرانس بیلد ۲۰۱۸ مایکروسافت انتظار داریم اولین بار در دیجیاتو پدیدار شد.

 

گردآوری توسط ایده طلایی

چگونه با فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای جیمیل را ایمن‌تر کنیم؟

حتی اگر پسورد بلند و عجیب و غریبی روی جیمیلتان گذاشته‌اید و مطمئن هستید که هیچ بدافزار یا کی لاگری پا به سیستمتان نگذاشته، باز هم بهتر است به دنبال راهی باشید که حساب‌ کاربریتان را با آن ایمن‌تر کنید. یکی از همین‌ کار‌ها که همه ما باید برای حفاظت از حساب‌های کاربریمان انجام دهیم، فعال کردن ویژگی احراز هویت دو مرحله‌ایست.

با این کار، در اغلب اوقات به محض اینکه نام کاربری و رمز عبور خود را در صفحه لاگین حساب‌های کاربریتان وارد کنید، یک کد منحصر به فرد برایتان ارسال می‌شود که تا آن را در فیلد مشخص شده تایپ نکنید، مجوز ورود به حساب خود را پیدا نمی‌کنید. این روشی ساده اما کارآمدی است که با آن می‌شود جلوی بسیاری از خطرات احتمالی را گرفت و مانع دسترسی هکرها به اطلاعات حساب‌های حساسی چون جیمیل شد. به همین منظور در ادامه از نحوه فعال سازی این ویژگی روی جیمیل برایتان می‌گوییم.

چگونه احراز هویت دو مرحله‌ای جیمیل را فعال کنیم؟

برای فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

روی نام یا عکس خود در بالای نوار ناوبری جیمیل کلیک کنید.

در منو باز شده روی Account کلیک کنید و به صفحه مربوط به آن وارد شوید.

از میان دسته بندی‌ها به سراغ Sign-in & Security بروید.

حالا در زیر بخش Password & sign-in method، روی Two step verification کلیک کنید.

سپس در پنجره باز شده روی Get Started کلیک کنید تا به مرحله بعد بروید.

با انجام این کار، گوگل از شما میخواهد تا یک بار دیگر اطلاعات حسابتان را وارد کنید.

اطلاعاتتان را وارد کنید تا به صفحه بعدی ارجاع داده شوید. در پنجره بعدی گوگل از شما می‌خواهد که از طریق موبایلتان هم برای ورود به حساب خود اقدام کنید. روی Try it now کلیک کنید تا یک نوتیفیکیشن برای موبایلتان ارسال شود. نوار نوتیفیکشنی که دریافت کردید را لمس کنید و با ورود به صفحه مربوط به آن، کلید Yes را بفشارید تا شرایط برای ورود به مرحله بعدی مهیا شود.

با این کار، نوبت به تایید شماره تلفن همراهتان می‌رسد. شماره موبایل خود را در فیلد مخصوص به آن درج کنید و از میان دو گزینه ارسال پیامک و برقراری تماس صوتی، یکی را برای دریافت کد تایید در نظر بگیرد. پس از آن روی Send کلیک کنید تا کد تایید برایتان ارسال شود.

حالا کد تایید دریافت شده را به ذهن بسپارید و آن را در فیلد مخصوص به آن تایپ و روی Next کلیک کنید.

با پیمودن این مسیر، مراحل کار به پایان می‌رسند و فقط کافیست در پنجره نهایی روی Turn on کلیک کنید تا احراز هویت دو مرحله‌ای روی حساب جیمیلتان فعال شود.

به همین راحتی. فقط کافیست حداکثر ۵ دقیقه وقت بگذارید تا امنیت حساب کاربری جیمیلتان که قطعا مهمترین حساب کاربری تحت اختیارتان است، تضمین شود.

نوشته چگونه با فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای جیمیل را ایمن‌تر کنیم؟ اولین بار در دیجیاتو پدیدار شد.

گردآوری توسط ایده طلایی

ثبت ماهانه یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تراکنش مالی در ایران؛ اسکناس‌ها رنگ می‌بازند

تا چند سال قبل پول شکلی جز اسکناس و سکه نداشت. کارمندان برای دریافت حقوق‌شان صف می‌کشیدند، دسته‌های هزار تومانی داخل پاک را به زیر بغل می‌زدند و  دفتر حسابرسی محل کارشان را امضاء می‌کردند؛ یعنی عملیات تراکنش با موفقیت انجام شد. اما در چند سال اخیر تراکنش‌های مالی الکترونیکی جای خود را در میان مبادلات روزمره مردم باز کردند و کارت‌های بانکی آهسته آهسته جایگزین اسکناس‌ها شدند.

این روند یعنی حذف اسکناس و سکه از کیف پول افراد در برخی کشورها روند سریعتری داشته، مانند کشورهای دانمارک، نروژ، سوئد و فنلاند که پیشگام این پدیده هستند. طبق اخبار منتشر شده در کشور سوئد تقریباً یک درصد از پرداخت‌ها با اسکناس یا سکه انجام می‌گیرد و بانک مرکزی این کشور اعلام کرده که تبدیل شدن سوئد به جامعه‌ای که پول نقد در آن به‌طور کل پذیرفته نشود، دور نیست.

نروژ هم در این ماجرا کم از سوئد ندارد، آنطور که بانک مرکزی نروژ اعلام کرده کمتر از ۱۰ درصد از مردم این کشور از اسکناس و پول کاغذی در معاملات خود استفاده می‌کنند و ظرف ۱۰ سال آینده استفاده از اسکناس در نروژ به‌طور کامل از بین خواهد رفت.

استفاده از تراکنش‌های مالی الکترونیکی در همه جای دنیا و ایران رو به افزایش است منتها ایران تا رسیدن به جامعه‌ای که پول فیزیکی در آن جایگاه کمرنگی داشته باشد، فاصله دارد. به عقیده «محمد مراد بیات» مدیر عامل «فابا» بسترهای تراکنش‌های مالی الکترونیکی در پرداخت‌ها خرد هنوز به حد مطلوب نرسیده است. مراد بیات در گفتگو با دیجیاتو توضیح می‌دهد:

«ما در همه بخش‌ها اعم از کشاورزی، تجاری، صنعتی و مبادلات ارزی به سیستم تراکنش‌های الکترونیکی نیاز داریم منتها یکی از بخش‌هایی که نیاز بیشتری به پرداخت‌های الکترونیک دارد، میکروپیمنت‍‎ها یا پرداخت های خرد است. پرداخت های خرد باید سر و سامان بهتری بگیرد. برای مثال در تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها و پرداخت‌های کمتر از ۵۰ و ۲۰ هزار تومان.

اگر بستر استفاده از تراکنش‌های مالی الکترونیکی را در حوزه تراکنش‌های خرد بیشتر کنیم، مردم کمتر از اسکناس استفاده خواهند کرد. چون الان مردم بیشتر در دریافت و پرداخت های خرد از اسکناس استفاده می‌کنند. بنابراین اگر این اتفاق بیفتد قطعا میزان حجم استفاده از پول‌های فیزیکی کاهش بیشتری خواهد داشت.»

او همچنین معتقد است اسکناس و پول فیزیکی به شدت در جامعه ایران کم رونق شده‌است. به نظر او اگر قرار بود این حجم از مبادلات مالی امروز با پول فیزیکی انجام می‌شد، با مشکلات عدیده ای مثل افزایش ترافیک روبرو می‌شدیم.

مدیر عامل فابا اعتقاد دارد که رشد تراکنش های الکترونیکی در ایران و حتی منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم بی‌نظیر است و برای اثبات ادعای خود به آمارها استناد می‌کند:

«در نیمه دوم دهه ۸۰ ما در هر پایانه فروش روزانه یک تراکنش موفق هم نداشتیم ولی تا امروز این رشد بسیار چشمگیر بوده، به گونه‌ای که ما در ایران ماهانه حدود یک و نیم میلیارد تراکنش الکترونیکی مالی داریم. گردش اقتصادی مردم سالانه چندین برابر تولید ناخالص ملی است که در حجم تراکنش‌ها دیده می‎شود. مردم در سال‌های اخیر استقبال خوبی از تراکنش‌های الکترونیکی در پایانه‌های فروشگاهی و اینترنتی و بسترهای دیگر نشان دادند به گونه‌ای که اگر این بسترها قطع شود مردم معترض می‌شوند.»

هرچه حجم تراکنش‌ها بیشتر شود باید زیرساخت‌های بیشتری شکل بگیرد. البته در پروسه رشد و فراگیر شدن تراکنش‌های مالی الکترونیکی مشکلات مختلفی وجود دارد. در ابتدای راه اندازی این سیستم یعنی اوسط دهه ۸۰ بیشتر اقشار جامعه نسبت به تغییر مقاومت نشان دادند. به گفته مراد بیات در همان سال‌ها مردم، صاحبان کسب و کار و حتی کارمندان بانک‌ها نیز در برابر این موضوع مقاومت نشان دادند منتها مراکزی مثل فابا، فرهنگ‌سازی و آموزش را به اشکال مختلف در جامعه پیش گرفتند و مردم را به این سمت کشاندند. همچنین علاقه و فعالیت مردم در حوزه‌های ارتباطات جهانی نیاز به تراکنش‌های مالی الکترونیکی را در بدنه جامعه به وجود آورد.

مراد بیات در مورد سایر مشکلات توضیح داد: «یکی از معضلاتی که در این حوزه وجود دارد، تراکنش‌های بین المللی ماست چون ما به درگاه‌های تراکنش مالی بین‌المللی متصل نیستیم و این موضوع باعث شده تا گردشگران و فعالان تجاری ما در دریافت‌ها و پرداخت‌های مالی خود با تنگناهای بسیاری مواجه شوند.»

با آنکه میزان مصرف پول فیزیکی در جامعه هر روز کمتر می‌شود اما حذف آن به صورت کامل ممکن نیست. مراد بیات می‌گوید: «پول فیزیکی برای مصارف اندک و موارد ضروری باقی می‌ماند، اما استفاده از پول فیزیکی رونق کمتری خواهد یافت مخصوصا اگر تراکنش‌های مالی الکترونیکی را در حوزه میکروپیمنت‌ها بیشتر شود.

نوشته ثبت ماهانه یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تراکنش مالی در ایران؛ اسکناس‌ها رنگ می‌بازند اولین بار در دیجیاتو پدیدار شد.

 

گردآوری توسط ایده طلایی

کاربران اندرویدی تلگرام در ایران، هدف بدافزار جاسوسی ZooPark

طبق گزارش تازه ای که پنجشنبه گذشته توسط شرکت کسپرسکی منتشر شد، نوعی کمپین جاسوسی سایبری علیه کاربران اندرویدی تلگرام در خاورمیانه و شمال آفریقا به راه افتاده است.

بنابر اعلام کسپرسکی این بدافزار که ZooPark نام دارد بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ طراحی شده و تاکنون چهار نسخه مختلف از آن ساخته شده است. آخرین نسخه از این بدافزار ظاهرا قادر است طیف وسیعی از دیتای کاربران شامل لیست مخاطبان، موقعیت GPS، پیام های متنی، تماس های صوتی، کی لاگ و مواردی از این دست را از اکانت های هدف خود استخراج نماید و همزمان قابلیت جاسوسی از عکس ها، ویدیوها، اسکرین شات ها و فایل های صوتی ضبط شده آنها را هم دارد.

ایران، مصر، اردن و لبنان کشورهای هدف این بدافزار جاسوسی هستند

براساس اعلام کارشناسان کسپرسکی این قابلیت های پیشرفته می تواند نشان دهنده آن باشد که آخرین نسخه از Zoopark از فروشندگان ابزارهای مراقبتی خاص خریداری شده و مخاطبان هدف آن نیز کاربران ایرانی، مراکشی، مصری، اردن و لبنانی هستند.

البته خاطرنشان کنیم که این بدافزار از طریق مسیرهای متعددی در حال تکثیر است که تلگرام یکی از آنها به شمار می رود. کسپرسکی هم آنطور که در گزارش خود آورده موفق شده کانال هایی را در این اپ پیام رسان ایمن پیدا کند که امکان توزیع لینک های مخرب را برای هکرها فراهم می کنند.

حملات موسوم به چاله آب از دیگر ترفندهای این بدافزار برای آسیب رساندن به اهدافش به شمار می روند. در این حملات مهاجمان وبسایت های محبوب را به نحوی تضعیف می کنند تا بدافزار مورد بحث را روی سیستم قربانیان دانلود نمایند.

در این گزارش مشخصا به چند وبسایت عربی محبوب اشاره شده که برای انجام حملات چاله آب و توزیع ZooPark از آنها استفاده شده بود.البته طبق گزارش یکی از تحیلیگران کسپرسکی تاکنون کمتر از ۱۰۰ وبسایت از این طریق هدف حمله قرار گرفتند که این مساله به خوبی نشان می دهد اهداف این حملات از پیش انتخاب شده اند و به صورت گزینشی هدف قرار می گیرند.

کسپرسکی اطلاعات زیادی را در رابطه با قربانیان این حملات ارائه نکرده با این حال در بیانیه خبری اش مدعی شده که این حملات از جانب یک دولت حمایت می شوند.

نوشته کاربران اندرویدی تلگرام در ایران، هدف بدافزار جاسوسی ZooPark اولین بار در دیجیاتو پدیدار شد.

گردآوری توسط ایده طلایی

ایرانیان ۲٫۵ میلیارد دلار ارز مجازی خریده اند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از خرید بیش از ۲.۵ میلیارد دلار ارز مجازی توسط ایرانیان خبر داد و گفت این مبلغ به‌خاطر قانونی نبودن رمزینه پول‌ها و نبود بستر مناسب برای این نوع ارزها از کشور  خارج شده است. «محمدرضا پورابراهیمی» تاکید داشته که با توجه به پدیده‌های نوین جهان امروز، ایجاد ارز ملی مجازی یک ضرورت به نظر می‌رسد.

پورابراهیمی معتقد است که ارز ملی مجازی توسط کارشناسان داخل کشور ساخته می‌شود و قوانین تابع آن زیر نظر رگولاتور است:

«استفاده از ارزهای دیجیتالی خارجی به دلیل عدم شفافیت و نداشتن پشتوانه معتبر می‌تواند برای کشور مخاطراتی جدی در سیستم بانکی ایجاد کند؛ در واقع برای رفع این مشکل باید در مسیر توسعه ارز دیجیتال ملی گام برداشت.»

به گفته این نماینده مجلس ارز دیجیتال ایران می‌تواند باعث گسترش مراودات اقتصادی کشور شود و توانایی ساخت یک بستر برای پیمان‌های پولی چندجانبه میان ایران و کشورها باشد که علاقه‌ای به تجارت با ایران را ندارند. او همچنین به ضدتحریم بودن ارزهای دیجیتالی تاکید کرده:

«یکی از مزایای ارز دیجیتال عدم ارتباط با رگولاتور مالی ایالات متحده آمریکا است و همین مسئله باعث شده تا تحریم‌ها دور زده شود.»

خریداران بیت کوین در ایران

پور ابراهیمی بر اساس آمارهای دریافت شده با وجود اینکه بخش بسیار محدودی از مردم کشورمان مشتری ارزهای مجازی و این بازار نوین هستند تا به امروز رقمی بیش از ۲.۵ میلیارد دلار به منظور خرید ارز دیجیتالی از کشور خارج شده و بیشتر فعالان حوزه پول دیجیتالی به منظور سفته بازی و سودهای کلان وارد این عرصه می‌شوند.

«آرش مصالح»، کارشناس بلاکچین در گفتگو با دیجیاتو عنوان می‌کند که رقم اصلی این مقدار شاید بیشتر و نزدیک به ۴ میلیارد دلار باشد چرا که بسیاری از معاملات ثبت رسمی نمی‌شوند و خرده معاملات در ارزهای مجازی بعد از انبوه شدن به رقم جالب توجهی دست پیدا می‌کند:

«بانک مرکزی صرفا برای جلوگیری از همین خروج ارز دستور ممنوعیت بیت کوین را صادر کرد و یقینا این مساله همیشگی نخواهد بود چرا که همین سازمان بهتر از همه می‌داند که ارزهای دیجیتالی آینده اقتصاد هستند. حالا که به گفته وزیر ارتباطات پروژه ارز دیجیتال ملی بررسی و مدل آزمایشی آن آماده شده، بهترین وقت هست که بانک مرکزی هم با ورود به این مساله در به جریان افتادن یک ارز ملی با پشتوانه قوی راه را هموار کند.»

خریداران بیت کوین در ایران

به گفته این کارشناس در برابر ارز دیجیتال برگشت به عقب معنی ندارد چراکه پیکره آینده دنیا بر اساس تکنولوژی بلاک چین است و به همین دلیل باید آن را پیگیری کرد تا به نتیجه رسید. او معتقد است در این موضوع درنگ و تامل می‌تواند خسارت‌بار باشد:

«روسیه و چین با ارزهای ملی خود به جنگ بیت‌کوین رفته‌اند و از قدرتمند شدن آن جلوگیری کرده‌اند. اینکه بیت‌کوین از برخی منظرها در کشور مشکل دارد نباید باعث این بشود که کل ماهیت ارزهای دیجیتال به زیر سوال برود. مخالفت با این نوع ارزها فقط به خاطر بیت کوین مثل مخالفت با اینترنت به‌خاطر وجود برخی سایت‌هاست. تکنولوژی بلاکچینی که بیت‌کوین در بستر آن بزرگ شده به خودی خود چیز بدی نیست و آینده بسیاری از موارد کشورداری را در خود دربرمی‌گیرد.»

 خریداران بیت کوین در ایران

به گفته کارشناسان بانکی و اقتصادی و حتی وزیر ارتباطات، بانک مرکزی به عنوان قانونگذار حوزه ارزی کشور بهتر است که نسبت به صدور مجوزهای لازم برای ایجاد ارز دیجیتالی ملی و بهره‌گیری از آن اقدام کند. گفتنیست معاونت فناوری‌های نوین این سازمان چندی پیش خبر از این داده بود که سیاست بانک مرکزی پیرامون ممنوعیت این ارزها همیشه پایدار نخواهد بود و دیدگاه و سیاست جدید این سازمان نسبت به ارزهای دیجیتالی در اواسط سال جاری اعلام خواهد شد.

نوشته ایرانیان ۲٫۵ میلیارد دلار ارز مجازی خریده اند اولین بار در دیجیاتو پدیدار شد.

 

گردآوری توسط ایده طلایی