بلاگ

پیش بینی کاربران توییتر به حقیقت پیوست؛ زیر لیوانی های مخصوص هوم پاد از راه رسید

مدتی پیش کمپانی اپل اسپیکر نه چندان هوشمند هوم پاد را روانه بازار کرد و خیلی زود، به خاطر مسئله ای عجیب و پیش پا افتاده، سر و صدا به پا کرد. نخستین خریداران هوم پاد متوجه شده اند که دستگاه به خاطر لایه سیلیکونی چسبنده زیرین اش، روی سطوح چوبی لکی سفید رنگ باقی می گذارد.

این اتفاق خیلی زود به سوژه خنده کاربران توییتر تبدیل شد و برخی از کاربران به تمسخر پیش بینی کردند که باید بزودی منتظر تجارت میلیارد دلاری بعدی اپل، یعنی تجارت زیر لیوانی باشیم تا بلکه مشکل لک انداختن هوم پاد روی برخی سطوح برطرف شود.

تجارت میلیارد دلاری بعدی اپل: «زیرلیوانی های هوم پاد»

اگرچه اپل هنوز وارد این تجارت نشده، اما کمپانی های شخص ثالث به همین زودی پیش بینی کاربران را به حقیقت تبدیل کرده اند و از زیرلیوانی های مخصوص هوم پاد رونمایی به عمل آورده اند. کمپانی Pad & Quill برای مثال همین حالا یک زیر لیوانی چرمی برای هوم پاد در نظر گرفته که با قیمت ۲۰ دلار فروخته می شود.

از طرف دیگر، کمپانی MERES هم راهکاری پیشرفته تر دارد و از پایه ای آلومینیومی به همراه پایه ای برای اتصال هوم پاد به دیوار رونمایی کرده. تمام این تجهیزات، در تئوری می توانند لوازم خانگی چوبی شما را از رد پای سفیدرنگ هوم پاد در امان نگه دارند؛ البته با این فرض که هیچ سطح دیگری مانند سطوح پلاستیکی یا سنگی در منزلتان نداشته باشید.

نوشته پیش بینی کاربران توییتر به حقیقت پیوست؛ زیر لیوانی های مخصوص هوم پاد از راه رسید اولین بار در دیجیاتو پدیدار شد.

گردآوری توسط ایده طلایی

سهم ۵۱ درصدی اپل از مجموع درآمد دیوایس های موبایل طی سه ماهه چهارم ۲۰۱۷

موسسه آماری Morgan Stanley اخیراً اعلام کرده که اپل طی سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی، عملکرد بسیار قدرتمندی در بازار چین داشته است. میزان فروش موبایل های اپل طی این بازه زمانی، با رشدی ۱۲ درصدی نسبت به سه ماهه سوم ۲۰۱۷ همراه بوده و از سوی دیگر، موبایل های اندرویدی کاهش ۱۷ درصدی فروش را در این کشور تجربه کرده اند.

با این حال Morgan Stanley افزوده که رشد آیفون در کشور چین، به خاطر تمایل شدید کاربران به تعویض موبایل اندرویدی شان و خرید یک دیوایس تازه از هواوی و اوپو با سرعت کمتری صورت می گیرد. تحلیلگران می گویند تولیدکنندگان چینی موبایل، به دنبال افزایش سهم خود از بازار دیوایس های میان رده کشورشان هستند و برای تحقق این هدف، قیمت موبایل هایشان را کاهش می دهند.

در نتیجه این موضوع، فروش آیفون های قدیمی تر و ارزان تر مثل آیفون ۶ در حال کاهش است. اما این موضوع درباره آیفون سالگرد ده سالگی اپل مصداق ندارد و آیفون X حالا سهمی ۳ درصدی از مجموع آیفون های فعال در کشور چین دارد. با مقایسه این آمار با سهم ۱٫۳۶ درصدی آیفون ۸ و سهم ۲٫۶۳ درصد آیفون ۸ پلاس می توان از محبوبیت بیشتر پریمیوم ترین مدل آیفون باخبر شد.

طی چهار هفته منتهی به روز چهاردهم ژانویه، آیفون بالغ بر ۲۰٫۳ درصد از موبایل های فعال کشور چین را به خود اختصاص داد که از سهم ۲۱٫۸ درصدی آنها طی چهار هفته منتهی به ۳۱ دسامبر ۲۰۱۷ کمتر است.

علاوه بر آمار و ارقام Morgan Stanley، در گزارشی دیگر از سوی Strategy Analytics آمده که اپل با کسب سهم ۵۱ درصدی از مجموع درآمدهای حاصل از صنعت موبایل در سه ماهه پایانی ۲۰۱۷، رکوردشکنی کرده است؛ و این یعنی درآمدی ۶۱٫۱۴ میلیارد دلاری برای اپل. گفتنی است طی بازه زمانی مشابهی در سال ۲۰۱۶، اپل سهمی ۴۸٫۵ درصدی از درآمد کل اسمارت فون ها در سراسر جهان داشت.

بعد از اپل، سامسونگ با افزایش سهم خود از ۱۴٫۵ درصد در سه ماهه چهارم ۲۰۱۶ به ۱۵٫۷ درصد در سه ماهه چهارم ۲۰۱۷، در جایگاه دوم قرار دارد و هواوی هم سهمی ۷ درصدی به خود اختصاص داده است. در مجموع، میزان فروش موبایل های هوشمند طی سه ماهه اخیر، تا ۷٫۵ درصد از همین بازه زمانی طی سال گذشته بیشتر بود و از ۱۱۱٫۸ میلیارد دلار به ۱۲۰٫۲ میلیارد دلار رسید.

نوشته سهم ۵۱ درصدی اپل از مجموع درآمد دیوایس های موبایل طی سه ماهه چهارم ۲۰۱۷ اولین بار در دیجیاتو پدیدار شد.

گردآوری توسط ایده طلایی

تغییر در طراحی ظاهری پرچمدار سونی یک ماه مانده به رونمایی

به مانند سال های گذشته، انتظار می رود پرچمدار جدید شرکت سونی اواخر ماه جاری میلادی و هم زمان با کنگره جهانی موبایل در شهر بارسلون رونمایی شود، اما اخیراً شواهدی به دست آمده که نشان می دهد نظر مدیران این شرکت در خصوص طراحی ظاهری محصول مورد نظر تغییر کرده و قصد دارن اصلاحاتی را در آن اعمال کنند.

این شرکت اخیراً نامه ای را برای رگولاتوری کشور آمریکا (FCC) ارسال نموده و از آن سازمان خواسته تا به دلیل اعمال برخی تغییرات در طراحی ظاهری، گواهی صادر شده برای موبایل در انتظار معرفی شان را باطل نماید.

از آنجا که پرچمدار جدید سونی هنوز در هیچ بازاری رونمایی یا عرضه نشده است به نظر نمی رسد رگولاتوری آمریکا مشکلی برای پذیرش درخواست ژاپنی ها داشته باشد.

نامه مورد بحث در تاریخ ۷ فوریه (۱۸ بهمن) تسلیم FCC شده است، بنابراین بعید به نظر می رسد فرصتی برای ایجاد تغییری اساسی در قالب طراحی موبایل بالارده جدید سونی وجود داشته باشد و بیشتر احتمال می رود که برخی ایرادات جزئی که به تازگی یافت شده اند اصلاح شود.

قرار است رویداد اختصاصی سونی در MWC 2018 در تاریخ ۲۶ فوریه (۷ اسفند) و درست یک روز پس از کنفرانس اختصاصی سامسونگ برگزار شود. انتظار می رود علاوه بر پرچمدار جدید، ژاپنی ها چند موبایل میان رده تازه را نیز در معرض نمایش بگذارند.

نوشته تغییر در طراحی ظاهری پرچمدار سونی یک ماه مانده به رونمایی اولین بار در دیجیاتو پدیدار شد.

گردآوری توسط ایده طلایی

اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام، نخستین چیپست ۷ نانومتری موبایل خواهد بود

روز گذشته کمپانی کوالکام از نخستین چیپ ساخته شده با فرآیند انقلابی ۷ نانومتری رونمایی کرد و نخستین گام ها برای فراگیری هرچه بیشتر این تکنولوژی را برداشت. البته این قطعه تازه، در واقع مودم X24 است که می تواند به سرعت ۲ گیگابیت بر ثانیه روی شبکه های ۴G LTE دست یابد.

در حالی که اسنپدراگون ۸۴۵، چیپست پرچمدار فعلی کوالکام از مودم X20 با سرعت ۱٫۲ گیگابیت بر ثانیه بهره می برد، می توان تصور کرد که X24 ساخته شده تا در چیپست اسنپدراگون ۸۵۵ جای بگیرد؛ چیپستی که احتمالاً مثل اسنپدراگون ۸۴۵، زودتر از هر موبایل دیگری همراه با کهکشانی های سامسونگ به دست مصرف کنندگان خواهد رسید.

با درنظرگیری تولید مودم X24 به کمک فرآیند ۷ نانومتری و نیز این مسئله که سامسونگ قرار است تا اوایل ۲۰۱۹ برای تولید انبوه چیپ های ۷ نانومتری آماده شود، به هیچ وجه جای تعجب نخواهد داشت اگر اسنپدراگون ۸۵۵، هم از X24 بهره مند باشد و هم به صورت ۷ نانومتری تولید گردد. گفتنی است که رولند کوانت، یکی از افشاگران مطرح حوزه تکنولوژی نیز این مسئله را در گفتگو با یکی از پیمانکاران سامسونگ تایید کرده است.

این پیمانکار سامسونگ که ظاهراً در زمینه مهندسی چیپ فعالیت دارد به وضوح می گوید که کوالکام مشغول توسعه اسنپدراگون ۸۵۵ بوده و با استفاده از فرآیند ۷ نانومتری به تولید آن خواهد پرداخت. نیازی به اشاره هم نیست که استفاده از این فناوری، به کاهش چشمگیر مصرف انرژی و افزایش چشمگیر پرفورمنس در قیاس با تمام چیپ های فعلی منجر خواهد شد.

نوشته اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام، نخستین چیپست ۷ نانومتری موبایل خواهد بود اولین بار در دیجیاتو پدیدار شد.

گردآوری توسط ایده طلایی

واکنش های جالب کاربران اینترنت به مشکل لک انداختن هوم پاد بر سطوح چوبی

در صورتی که اخبار روز گذشته را دنبال کرده باشید، در جریان هستید که خریداران اسپیکر هوم پاد، خبر از لک انداختن آن بر سطوح چوبی می دهند. اگرچه این مشکل اندکی احمقانه به نظر می رسد اما بسیاری از کاربران را دچار مشکل کرده و در نهایت اپل با به روزرسانی صفحه پشتیبانی هوم پاد نوشت: «بروز لک های حاصل از نم زدگی روی سطوح چوبی توسط هر نوع اسپیکری که دارای پایه سیلیکونی چسبنده باشد غیر طبیعی نیست».

البته این مشکل، راهکاری بسیار ساده دارد که چیزی نیست کشیدن یک دستمال مرطوب به روغن پولیش روی سطح چوبی. اما در دوره و زمانه امروزی، طبیعی است که کاربران با کوچک ترین اتفاقات، به توییتر بروند و مسئله پیش آمده را دستخوش طنز و خنده قرار دهند؛ اتفاقی که حالا برای مشکل لکه هوم پاد افتاده است.

کاربران از روز گذشته با به دست گرفتن اکانت های توییتری خود، به اشکال بسیار خلاقانه و خنده داری اپل را مورد نقد قرار داده اند. اما مثل همیشه، این خود جانی آیو، طراح ارشد اپل بود که موج دست اندازی ها را شروع کرد:

«اینطور نیست که ما سعی کرده باشیم این حقیقت رو از شما پنهان کنیم که برای استفاده از هوم پاد به یک میز سفید نیاز دارید. درست همونجا در وب سایت‌مان هست. درست همونجا.»

«مشکل “حلقه سفید” هوم پاد رو برطرف کردم.» [جوراب هوم پاد – ۹۹ دلار]

پس از آیو، سایر کاربران هم به انتشار توییت های گوناگون پرداختند:

«چطور از علامت انداختن هوم پاد روی لوازم خانگی گرونتون جلوگیری کنید»

«به نظرم راهکار نهایی برای مشکل اینه.»

«اوه هوم پاد رو میگی؟ دیگه مشکلی نداره»

کمپانی dbrand هم که به ساخت پوسته های مخصوص برای دیوایس های هوشمند شهرت دارد نوشت:

«خب… یعنی وقت ساخت پوسته های مخصوص هوم پاد است؟»

«تجارت میلیارد دلاری بعدی اپل: زیرلیوانی های هوم پاد»

«خیلی خب، کی هوم پاد رو گذاشته روی کوپرتینو؟»

نوشته واکنش های جالب کاربران اینترنت به مشکل لک انداختن هوم پاد بر سطوح چوبی اولین بار در دیجیاتو پدیدار شد.

گردآوری توسط ایده طلایی

تیزر تبلیغاتی تازه سامسونگ برای دوربین گلکسی اس ۹ را تماشا کنید

دو روز پیش کمپانی سامسونگ نخستین ویدیوهای تبلیغاتی متعلق به خانواده گلکسی اس ۹ را منتشر کرد که همگی روی قابلیت های تصویربرداری پرچمدار بعدی کره ای ها متمرکز بودند.

در ویدیوهای قبلی، با توانایی های گلکسی اس ۹ در تصویربرداری اسلو موشن و نیز در شرایط کم نور آشنا شدیم و حالا سامسونگ آگهی تبلیغاتی دیگری تحت عنوان «دوربین بازنگری شده» منتشر کرده که به توانایی های دیگر دو دستگاه می پردازد.

نام آگهی تازه گلکسی اس ۹ از این موضوع حکایت دارد که سامسونگ دوربین پرچمدار جدیدش را کاملاً از نو بازطراحی کرده. اما حداقل در این ویدیو، شاهد افکت های گوناگونی هستیم که بسیاری از آنها از همین حالا در دسترس خریداران گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس قرار دارند.

در نهایت باید افزود که بنابر اعلام رسمی کمپانی کره ای، موبایل های خانواده گلکسی اس ۹ روز ششم اسفندماه و یک روز پیش از آغاز به کار کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۸، در مراسم جداگانه Unpacked معرفی خواهند شد.

نوشته تیزر تبلیغاتی تازه سامسونگ برای دوربین گلکسی اس ۹ را تماشا کنید اولین بار در دیجیاتو پدیدار شد.

گردآوری توسط ایده طلایی

آیا سامسونگ به زودی از یک عینک هوشمند رونمایی می کند؟

در حالی که تمام چشم ها به کنگره جهانی سال ۲۰۱۸ و مراسم معارفه پرچمدار گلکسی اس ۹ دوخته شده، این احتمال وجود دارد که سامسونگ علاوه بر موبایل جدیدش، از محصولی دیگر نیز رونمایی کند که همه را شگفت زده خواهد کرد. این کمپانی اخیراً علامت تجاری تازه ای به ثبت رسانده که به هیچ یک از برندهای سابق سامسونگ شباهت ندارد.

در لوگوی این علامت تجاری تازه، طرحی از چشم انسان را مشاهده می کنیم و توضیحات درج شده در مستندات این علامت تجاری هم اطلاعات جالبی به همراه می آورد. در توضیحات به وضوح اشاره شده که این لوگو می تواند برای «عینکی هوشمند» مورد استفاده قرار گیرد اما در عین حال به «یک پوشیدنی شامل دوربین، کامپیوتر و نمایشگری برای نمایش یا پردازش تصویر» و «سخت افزاری کامپیوتری برای تحلیل و هماراست یک پوشیدنی کمکی بینایی» نیز اشاره شده.

سامسونگ

در سال ۲۰۱۳ بود که برای نخستین بار از برنامه های سامسونگ برای ساخت یک عینک هوشمند شنیدیم و پتنتی نیز در این زمینه به ثبت رسید. طی سال های بعد از آن، تمام شایعات و گزارش هایی که درباره این عینک شنیدیم به نظر کذب بودند و از جایی به بعد، این محصول به دست فراموشی سپرده شد.

علاوه بر احتمال ساخت عینکی هوشمند، این احتمال نیز وجود دارد که لوگوی مورد اشاره، به محصولی مرتبط با بینایی تعلق داشته باشد. سامسونگ تا به امروز به تولید تجهیزات سلامت-محور گوناگون پرداخته و استفاده از عبارت «پوشیدنی کمکی برای بینایی» نیز می تواند به ساخت چنین محصولی اشاره داشته باشد. موضوع هرچه که باشد، احتمالاً طی هفته های آتی جزییات بیشتری درباره اش خواهیم شنید.

نوشته آیا سامسونگ به زودی از یک عینک هوشمند رونمایی می کند؟ اولین بار در دیجیاتو پدیدار شد.

گردآوری توسط ایده طلایی

اینتل جایزه کشف حفره های امنیتی مشابه باگ Spectre را افزایش داد

شکی نیست که کمپانی اینتل از بابت گستردگی و عمق خطر باگ های امنیتی Meltdown و Spectre کاملاً غافلگیر شد، اما این چیپ ساز بزرگ آمریکایی تلاش دارد با استفاده از تخصص توسعه دهندگان مستقل هر چه سریع تر نقص های مورد بحث و موارد مشابه با آنها را به شکل کامل و در همه ابعاد رفع نماید.

در همین راستا این شرکت جایزه کشف حفره های امنیتی مرتبط یا مشابه با باگ Spectre را افزایش داده تا از این طریق متخصصین امنیتی بیشتری را وادار به کمک به خود نماید. بر این اساس از این پس یافتن هر باگ عمومی جایزه ای ۱۰۰ هزار دلاری را به دنبال خواهد داشت. یابنده باگ های مرتبط با کانال های جانبی همچون Spectre نیز ۲۵۰ هزار دلار دریافت خواهد کرد.

جایزه بیشتر برای کشف مواردی مشابه با باگ Spectre تنها به دلیل گستردگی و اهمیت آنها نیست، بلکه پیچیدگی این فرایندها و دشواری یافتن حفره ها نیز در این قبیل موارد بسیار بیشتر است.

کمپانی اینتل وعده داده امنیت چیپ های تولیدی اش در سال ۲۰۱۸ به شکل چشمگیری ارتقا یابد، اما برنامه کشف باگ ها تا آخرین روز سال ۲۰۱۸ ادامه خواهد یافت تا از این طریق احتمال روز بحران هایی چون مورد اخیر تا حد ممکن کاهش یابد.

نوشته اینتل جایزه کشف حفره های امنیتی مشابه باگ Spectre را افزایش داد اولین بار در دیجیاتو پدیدار شد.

گردآوری توسط ایده طلایی

آیا مهندسی بلاکچین پر درآمد ترین شغل سال ۲۰۱۸ خواهد بود؟

تقاضا برای استعدادهای حوزه بلاکچین (Blockchain) به شدت بالا رفته و سرمایه عظیمی وارد این حوزه شده، به طوری که تنها در ایالات متحده بیش از ۳٫۷ میلیارد تأمین سرمایه از طریق عرضه اولیه سکه (ICO) صورت گرفته است. شغل های مرتبط با فناوری بلاکچین در بازار کار امروز از نظر سرعت رشد، رده دوم را به خود اختصاص داده اند و به ازای هر توسعه دهنده بلاکچین، ۱۴ موقعیت شغلی جدید «مهندسی بلاکچین» وجود دارد.

نسبت درآمد به دانش در حوزه مهندسی بلاکچین بسیار بالاست

نیک سزابو که اصطلاح «قراردادهای هوشمند» را بین کارآفرین ها جا انداخته، می گوید نسبت درآمد به دانش در حوزه بلاکچین به شدت بالاست و سرمایه هنگفت در این صنعت به استعدادهای درون آن می چربد. شرکت Toptal که یکی از بزرگ ترین مراکز تأمین استعدادهای حوزه فناوری محسوب می شود، امروز رسماً بخش «مهندسی بلاکچین» را به سایت خود افزوده است. Taptal در زمینه توسعه نرم افزار، حدود نیمی از نیروی کار مهندسی آمریکا را تأمین می کند.

افزایش تقاضا برای مهندسی بلاکچین فقط محدود به این شرکت نیست. سال گذشته بازار کار فریلنس Upwork نیز اعلام کرد که این مهارت در بین بیش از ۵۰۰۰ عنوان شغلی از نظر درآمد در رتبه نخست قرار دارد و نسبت به سال قبلش، حدود ۳۵ هزار درصد رشد کرده است. درخواست ها در این بخش، مواردی نظیر خدمات مشاوره برای عرضه اولیه سکه (ICO)، پروژه های مهندسی و خدمات کلی بلاکچین را در بر می گیرد.

بلاک چین تلگرام

از ژانویه ۲۰۱۷ درخواست نیروهای مهندسی بلاکچین در Toptal حدود ۷۰۰ درصد افزایش یافته و در ۴۰ درصد از پروژه های توسعه نرم افزار ماه گذشته، درخواست برای مهارت های بلاکچین دیده می شود. طبق اطلاعات این سایت، تا حدودی می توان آینده این فناوری و حوزه های اطلاعاتی مرتبط با آن را پیش بینی کرد.

بلاکچین سازمانی، پروتکل ریپل و قراردادهای هوشمند، نیازهای اصلی این حوزه هستند

اولین بخش، پیاده سازی Hyperledger Fabric است که نوعی فریمورک اپن سورس برای بلاکچین سازمانی محسوب می شود. رتبه دوم به توسعه ریپل (Ripple) اختصاص دارد. ریپل نوعی پروتکل پرداخت است که برای انجام تراکنش های انتقال، پرداخت یا تبادل در فرایندهای توزیع شده به کار می رود. سومین بخش نیز توسعه قراردادهای هوشمند با تمرکز بر Solidity است که نوعی زبان برنامه نویسی برای توسعه قراردادهای هوشمند بر مبنای «ماشین مجازی اتریوم» (EVM) به شمار می رود.

مهندسی بلاکچین

مؤسس و مدیر عامل Toptal معتقد است انواع درخواست های فوق، می تواند آینده فناوری بلاکچین را تا حدودی پیش بینی کند. او می گوید:

ابتدا شاهد از هم گسیختگی قراردادهای مختلف خواهیم بود. بیشترین مشکلات در حوزه هایی مانند مدیریت اموال دیده می شود، یا قراردادهایی که نیاز به سازوکار پیچیده ای دارند. پرداخت ها هم به اندازه کافی پیچیده هستند و برای فعالیت در مقیاس بزرگ به مشارکت بانک های بزرگ و حتی دولت ها نیاز خواهد بود.

اضافه شدن «استعدادهای مهندسی بلاکچین» به عناوین شغلی سایت های کاریابی و تأمین نیروی فریلنس می تواند منافع زیادی داشته باشد. از یک سو اکوسیستم بلاکچین به شکل بهتری توسعه می یابد، چون مهندسین این بخش می توانند تجربیات قبلی خود را به پروژه های جدید منتقل کنند. علاوه بر این، برنامه های جدیدی برای پرورش استعدادهای حوزه بلاکچین شکل می گیرند تا سطح کلی مهارت ها در این بخش ارتقاء یابند.

مهندسی بلاکچین

باید قبول کنیم که فناوری بلاکچین روز به روز نقش پر رنگ تری در تمامی حوزه های تکنولوژی و حتی زندگی روزمره انسان پیدا می کند و اکثر سیستم های خدماتی سنتی به زودی به این بستر غیر متمرکز منتقل می شوند. نشانه های موجود از مراکز کاریابی جهانی هم نشان می دهند که استعدادهای زیادی در این حوزه مورد نیاز است، افرادی که درآمد سرشاری انتظارشان را می کشد. فناوری بلاکچین ثابت کرده که مفهومی فراتر از ارزهای دیجیتال است و می تواند آینده دنیا را تغییر دهد.

 

مقاله پیشنهادی:

نوشته آیا مهندسی بلاکچین پر درآمد ترین شغل سال ۲۰۱۸ خواهد بود؟ اولین بار در دیجیاتو پدیدار شد.

گردآوری توسط ایده طلایی

در اختتامیه چهارمین رویداد هم آفرینی همراه اول چه گذشت؟

روز گذشته، اختتامیه چهارمین رویداد هم آفرینی همراه اول در مقر اصلی این شرکت در خیابان ونک تهران برگزار شد و منتخبین هیئت داوران، جوایز و لوح های تقدیری را با خود به خانه بردند. هم آفرینی که نام آن به تعبیر شرکت برگزار کننده این رویداد، از ترکیب دو عبارت «همراه اول» و «کارآفرینی» به دست آمده رویدادی سالانه برای حمایت همه جانبه از کسب و کارهای نوپا است و امسال، با محوریت «بازی های آنلاین موبایل» برگزار شد.

این دوره از مجموعه رویدادهای هم آفرینی که ثبت نام آن از ۱۵ آبان ماه امسال آغاز شد و تا ۲۰ آذرماه ادامه داشت، میزبان ۱۶۸ بازی بود که در این بین، ۴۰ بازی به مرحله داوری رسیدند و پس از پشت سر گذاشته شدن روند داوری در روزهای ۱۵ و ۱۶ بهمن ماه، سه بازی برتر طی مراسم اختتامیه معرفی شدند.

در این مراسم، هیئت داوران به ریاست بهروز مینایی، مدیرعامل پیشین بنیاد ملی بازی های رایانه ای، سه بازی «دیرین دخت»، «سلحشوران» و «یگان ویژه» را به عنوان بازی های برتر معرفی کردند و به این سه تیم، به ترتیب ۱۵، ۱۰ و ۵ میلیون تومان تعلق گرفت. بازی های «مشاجره»، «درگ ریسینگ»، «غار اژدها»، «AMAZIA»، «مزرعه شمالی»، «پسرخوانده» و «پرسیتی» هم عناوینی بودند که لوح تقدیر همراه اول را با خود به خانه بردند.

همراه اول در هر دوره از رویداد هم آفرینی، با یک شرکت یا دانشگاه همکاری می کند و شریک اصلی همراه اول در رویداد امسال هم پردیس اول کیش بود؛ شرکتی که خود یکی از استارتاپ های زیر نظر همراه اول بوده. اما دوره چهارم از رویداد هم آفرینی همراه اول به چند دلیل با رویدادهای سه سال گذشته تفاوت دارد و احتمالاً مهم ترین دلیل، تمرکز واحد آن «بر بازی های آنلاین موبایل» باشد.

در حالی که دوره های پیشین هم آفرینی در حوزه هایی مانند «فین‌تک»، «انرژی و محیط زیست»، «تجارت الکترونیک» و «خدمات موبایل مبتنی بر گردشگری» فعالیت کردند، این دوره به صورت خاص بر بازی و بازیسازی متمرکز بود. به همین خاطر رویداد هم آفرینی، اتفاقی مهم در حوزه گیم ایران به حساب می آید که معمولاً از رویدادهای خصوصی بی بهره است و اکثر فعالیت های این چنینی به صورت دولتی و با متولی‌گری بنیاد ملی بازی های رایانه ای انجام می شوند.

رویداد هم آفرینی

با این حال، مثل تمام رویدادهای مشابه حوزه گیم، دوره چهارم هم آفرینی نیز سوالاتی را در ذهن به وجود می آورد که شاید پاسخ دادن به آنها اندکی دشوار باشد. رویدادهای حمایت از کسب و کارهای نوپا، به صورت معمول فرصتی برابر در اختیار تمام شرکت کنندگان قرار می دهند و از بین آنها، شخص یا اشخاصی را بر می گزینند که در مدت زمانی مشابه با سایر شرکت کنندگان یا با دسترسی به امکاناتی یکسان، ایده یا طرح بهتری خلق کرده اند.

این در حالی است که بازی های دوم و سوم رویداد هم آفرینی، یعنی «سلحشوران» و «یگان ویژه» هر دو حدوداً دو سال پیش به بازار عرضه و ده ها هزار بار دانلود شده اند. بنابراین پرسشی که به وجود می آید این است که همراه اول و پردیس اول کیش دقیقاً چه برنامه ای برای حمایت مالی، فنی و حقوقی از عناوینی دارند که دو سال پیش به کافه بازار آمده اند و اگر بنا بر حمایت از طرح های آتی سازندگان است، بهتر نبود طرح های جدید آنها مورد بررسی قرار می گرفت؟

ناگفته نماند که بازی سلحشوران، به گفته سازندگانش به موفقیت بسیار خوبی رسیده و برای مدتی، روزانه ۳ میلیون تومان درآمدزایی کرده و ضمناً چندین جایزه نیز در جشنواره های مختلف دریافت کرده. بنابراین شرکت دادن عنوانی این چنین قدرتمند در کنار طرح هایی که احتمالاً از شانس یا امکانات کافی برای تکامل هرچه بیشتر برخوردار نبوده اند، اندکی عجیب به نظر می رسد و شاید از همان ابتدا هم تشخیص برندگان دوره چهارم هم آفرینی کار چندان دشواری نبوده.

در بخشی از مراسم اختتامیه همراه اول، قرار بود دو شرکت کننده پا به صحنه بگذارند و به ارائه یک «طرح کارآفرینی» بپردازند. در این بخش از مراسم که پیش از اهدای جوایز برگزار شد، حمزه آزاد از مجموعه بازیسازان جوان (سازنده دیرین دخت) و مسعود عسگریان از استودیوی DreamRain (سازنده بازی سلحشوران) به صحنه آمدند تا به تعبیر برگزار کنندگان رویداد، طرحی برای کارآفرینی ارائه کنند.

اما عجیب اینکه در تایم های قابل توجهی که در اختیار دو شخص قرار گرفته بود اصلی ترین موضوع صحبت، شرح رزومه و فعالیت های قبلی دو شرکت بود و سخن چندانی از طرح های تازه و چگونگی منجر شدن آنها به کارآفرینی به میان نیامد. شرکت بازیسازان جوان در وقت خود، ترجیح به تشریح مفصل دستاوردهایش داد و در پایان اشاره ای اجمالی به طرح آتی خود یعنی گیم سنتر «بازیباز» داشت که قرار است در تاریخ نامعلومی آغاز به کار کند.

این رویه در سخنرانی مسعود عسگریان شکلی ناپخته تر به خود گرفت و وی در مدت زمان نزدیک به ۱۰ دقیقه ای خود، تماماً به صحبت درباره روند ساخت بازی ناموفق «ماشین جنگی» و اتفاقاتی که به ساخت «سلحشوران» و سپس بازی دنباله «نجات قلعه» منجر شد پرداخت. در حالی است که در کنداکتور مراسم، برای هر سخنران وقتی ۱۵ دقیقه ای در نظر گرفته شده بود اما به خاطر برخی ناهماهنگی ها، هر دو سخنران زودتر از زمان خود به صندلی بازگشتند و برخی از نامتعارف ترین لحظات رویداد هم آفرینی را رقم زدند.

مسئله اصلی اینجا بود که تمام سخنان مطرح شده در این مدت زمان نزدیک به ۲۰ دقیقه ای، عملاً چیزی بیشتر از پروموت دو شرکتی نبود که در نهایت جوایز اصلی را نیز دریافت کردند. با توجه به مسائل مطرح شده در بالا در زمینه نابرابری میان شرکت کنندگان، شاید بهتر بود که حداقل دو شرکت شایسته تقدیر برای سخنرانی انتخاب می شدند تا مراسم تماماً در قبضه یکی-دو نام خاص نباشد.

اگرچه همراه اول با رویداد هم آفرینی دست به حرکت مهمی زده و فرصتی برای درخشش بسیاری از بازیسازان محروم ایرانی به وجود آورده اما مشاهده مسائلی از این دست در روند برگزاری رویداد و نیز مراسم اختتامیه، احتمالاً در غایی ترین حالت به ناامیدی بازیسازان ایرانی از شرایط حمایتی موجود در کشور دامن خواهد زد.

خصوصاً با در نظرگیری این موضوع که بسیاری از جوایز مراسم های رسمی حوزه بازی در ایران، معمولاً به تیم های مشخصی می رسند و گاه یک بازی در روند ساخت چهار ساله خود، چهار بار در رویدادهای مختلف نامزد می شود و هر بار جایزه ای دریافت می کند.

تکرار همین مسئله در رویداد هم آفرینی نشان می دهد که گویی برخی بازیسازان به خاطر قدمت طولانی تری که دارند و روابط سازنده تری که برقرار کرده اند، محکوم به حمایت همه جانبه از سوی همکاران و هم نسلان خود هستند و تیم های نوپای حقیقی، باید همچنان منتظر باشند تا بلکه بخت به آن ها نیز رو کند.

نوشته در اختتامیه چهارمین رویداد هم آفرینی همراه اول چه گذشت؟ اولین بار در دیجیاتو پدیدار شد.

گردآوری توسط ایده طلایی